Siapa lagi empat calon Presiden UMNO?

Itu yang menjadi tanda tanya selepas Setiausaha Kerja UMNO, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh mengumumkan seramai tujuh calon bertanding bagi jawatan tersebut.

“Kesemua calon disaring dengan pelbagai kaedah termasuk menghantar nama mereka ke Jabatan Insolvensi.

“Calon yang layak bertanding akan diumum oleh Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor esok jam lima petang di sini,” katanya kepada pemberita dalam sidang media di Ibu Pejabat UMNO, Menara Dato Onn hari ini.


Sebelum ini, Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin Abu Bakar membuat kejutan apabila menyerahkan borang untuk bertanding kerusi Presiden UMNO bagi penggal 2018/2021.

Selain itu, Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah turut menawarkan diri bertanding kerusi Presiden.

Tengku Razaleigh yang lebih mesra dengan nama panggilan Ku Li dan Khairy akan berhadapan dengan pemangku Presiden UMNO, yang juga bekas Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pada pemilihan UMNO, 30 Jun ini.

Bagi jawatan Timbalan Presiden pula, bekas Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan akan berhadapan dengan Ketua Penerangan UMNO Tan Sri Annuar Musa dan seorang lagi.

Sementara itu dalam sidang media yang sama, Ab Rauf turut mengumumkan seramai 612 calon akan bertanding untuk kesemua jawatan tertinggi UMNO.