KUALA LUMPUR: Pas tidak boleh terus terbelenggu dengan Muafakat Nasional (MN), sekiranya pakatan itu hanya melibatkan parti itu dan UMNO sahaja, tegas Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang.

Dalam satu catatan di Facebooknya, Ahli Parlimen Marang itu berkata, Pas juga menolak sebarang fahaman yang cuba menafikan keperluan gagasan seperti Perikatan Nasional (PN) untuk menangani masyarakat majmuk di negara ini.

Katanya lagi, Pas konsisten berpegang kepada konsep perpaduan mengikut perspektif Islam, iaitu perpaduan umat Islam dan perpaduan umat manusia yang majmuk termasuklah dalam kalangan bukan Islam.

“Tsunami politik yang berlaku pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) yang boleh mencacatkan struktur negara, sememangnya memerlukan suatu perubahan kepada proses islah yang dibentuk terkini kerana Barisan Nasional (BN) yang sudah berpenyakit.

“Oleh itu, langkah persembahannya bermula dengan penubuhan Muafakat Nasional (MN) yang tidak lengkap, maka perlu dilengkapkan dengan penubuhan Perikatan Nasional (PN).    

“Oleh yang demikian, secara tegasnya Pas tidak boleh dibelenggu atau diheret oleh sebarang kefahaman yang lain. Pas hanya bergerak dengan konsep Islam yang terang lagi bersuluh,” tegasnya lagi.

 
Sumber Facebook abdulhadiawang

Hala tuju Muafakat Nasional, yang ditubuhkan secara formal selepas PRU 2018, terus menjadi tanda tanya selepas Pas mengambil keputusan untuk bersama-sama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) di bawah bendera PN.

Rata-rata pemerhati melihat keputusan itu memberi tamparan kepada UMNO yang konsisten menganggap Bersatu dan PN sebagai musuh politik mereka.

Pertembungan Pas dan UMNO, masing-masing di bawah PN dan BN dalam Pilihan Raya Negara (PRN) Melaka baru-baru ini, menimbulkan lagi tanda tanya mengenai nasib MN.

Mengulas lanjut, Abdul Hadi berkata, Pas boleh bersama-sama membina negara dengan acuan Islam, bukannya sekadar menjadi parti anak tangga atau parti yang menumpang sahaja, dan Pas bukan parti yang menagih simpati seperti peminta sedekah sahaja tanpa mempunyai maruah bersama Islam.

“Pas hanya bersedia menjadi penyelamat negara dengan konsep dan prinsip yang berasaskan kepada perjuangannya bagi menyelamatkan umat keseluruhannya. Bukanlah disebabkan oleh orang tertentu atau kelompok dan puaknya semata-mata.

“Pas hanya menerima Muafakat Nasional (MN) yang lengkap perjalanannya mengikut perjanjian yang telah dimeteraikan, tanpa bercanggah dengan agenda perpaduan umat yang lebih besar dan berkuasa melalui gagasan politik Perikatan Nasional (PN),” katanya lagi.