LANGKAWI: Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) mula memproses permohonan hampir 20,000 kumpulan ahli terawal selepas pendaftaran parti itu diluluskan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (RoS) pada Khamis.

Pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad, berkata semua mereka sudah mengisi borang tunjuk minat untuk menjadi ahli sebelum penubuhan Pejuang diluluskan.

"Kita ada orang yang mendaftar (sebelum ini menerusi borang tunjuk minat) tetapi tidak diterima sebagai ahli (memandangkan parti belum diterima pendaftaran).

"Mereka tidak bayar apa-apa yuran lagi... kita sudah ada hampir 20,000 (individu) yang menyatakan keinginan mereka untuk jadi ahli dan sekarang ini kita akan terima mereka secara rasmi," katanya.


Pendaftaran PEJUANG Tanah Air diluluskan hari ini

BACA: Pejuang kini parti berdaftar, lulus pendaftaran hari ini - Tun Mahathir

Mengulas lanjut, beliau berkata, Pejuang juga akan melebarkan sayap ke seluruh negara kecuali Sabah dan Sarawak, dan beliau percaya parti itu mampu menarik lebih ramai ahli.

Pada Khamis, Dr Mahathir mengesahkan parti tersebut secara rasminya telah didaftarkan sebagai parti politik dengan kelulusan diberikan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainudin dan Ketua Pengarah RoS.

Mengenai penyertaan ahli politik parti lain, Dr Mahathir berkata, Pejuang akan melakukan tapisan ketat termasuk membabitkan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) serta Ahli Parlimen.

Katanya, ia bagi memastikan tidak berlaku sebarang gerakan untuk memburuk-burukkan Pejuang membabitkan kumpulan terbabit.

Jelas beliau, pihaknya sebelum ini mengesan ada individu yang menyertai Pejuang semata-mata dengan niat untuk merosakkan parti termasuk membuat kecaman terhadap terhadap pemimpin.

Namun, kesemua mereka yang terlibat dalam gerakan berkenaan telah dikeluarkan daripada parti itu.

"Kita mesti tapis (jika ada Adun atau Ahli Parlimen yang hendak sertai Pejuang), kita tahu waktu ini pun ada beberapa orang yang masuk Pejuang dengan niat nak burukkan Pejuang dengan membuat kecaman terhadap kepimpinan.

"Kita berpendapat bahawa mereka ini mungkin daripada parti lain yang sengaja masuk Pejuang untuk nak hancurkan pejuang, orang ini kita keluarkan mereka daripada parti," katanya.

Dr Mahathir berkata demikian ketika ditemui media di Pusat Khidmat Ahli Parlimen Langkawi, di Kuah pada Jumaat.