PUTRAJAYA: Ahli Parlimen di bawah Kerajaan Perpaduan Malaysia, yang tidak menyokong Perdana Menteri dalam apa-apa usul berkait usul percaya, pembekalan, atau apa-apa usul berbentuk prosedur, perlu mengosongkan kerusinya serta-merta.

Perkara itu merupakan antara yang tergaris dalam dokumen perjanjian persefahaman Kerajaan Perpaduan Malaysia yang ditandatangani ketua-ketua parti terlibat di Bangunan Perdana Putra, di sini hari ini.

Menurut dokumen itu, Parti-Parti dan pihak berkenaan hendaklah mengundi untuk menyokong Perdana Menteri dalam usul-usul berkait dengan usul percaya, perbekalan dan/atau apa-apa usul berbentuk prosedur yang mempunyai kesan kepada keabsahan Kerajaan Persekutuan mengikut Perlembagaan Persekutuan.

“Kegagalan, keengganan atau kecuaian dari berbuat demikian hendaklah diambil kira sebagai pelanggaran tanggungjawab Ahli Parlimen secara individu kepada Parti itu, yang dianggap sebagai perletakkan jawatan dan/atau pemberhentian daripada menjadi Ahli Parlimen dan bahawa kerusi beliau dikosongkan dalam kerangka maksud Artikel 49A(1) Perlembagaan Persekutuan.

“Parti Ahli Parlimen tersebut hendaklah mengeluarkan notis kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat atas pengosongan tersebut menurut Artikel 49A(1) Perlembagaan Persekutuan untuk memberi notis kepada Suruhanjaya Pilihanraya untuk mengadakan pilihanraya kecil,” menurut dokumen itu lagi.



Selain Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku Perdana Menteri dan Pengerusi Pakatan Harapan, perjanjian itu ditandatangani Pengerusi Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Pengerusi Gabungan Parti Sarawak (GPS) Tan Sri Abang Johari Openg, Pengerusi Gabungan Rakyat Sabah (GRS) Datuk Seri Hajiji Noor dan Presiden Warisan Datuk Seri Shafie Apdal.

Dalam pada itu, dokumen itu turut menggariskan keperluan penubuhan sebuah Majlis Perundingan yang dianggotai oleh wakil-wakil yang diperakukan oleh parti-parti utama iaitu PH, BN, GPS, GRS dan Warisan yang membentuk Kerajaan Perpaduan Malaysia.

PANTAU KERAJAAN BAHARU DI SINI!

“Majlis ini berperanan untuk memastikan segala terma-terma yang dipersetujui dalam Perjanjian Persefahaman Kerjasama ini dapat dilaksanakan dengan cermat dan teratur .

“Ini bagi memastikan Kerajaan Perpaduan Malaysia dapat beroperasi dengan stabil dan berkesan, tanpa menjejaskan dasar, polisi dan orientasi parti-parti yang bersetuju untuk membentuk kerjasama ini,” menurut dokumen itu.

[TERKINI] Majlis Menandatangani Permuafakatan Gabungan Kerajaan Perpaduan


Sebarang perselisihan dan salah faham, menurut dokumen itu lagi, hendaklah diselesaikan secara harmoni melalui Majlis tersebut.