Barisan Nasional (BN) Perak akan mengemukakan bantahan kepada Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) mengenai cadangan persempadanan semula kawasan pilihan raya sebelum 14 Okt ini.

Pengerusi BN negeri Datuk Seri Zambry Abd Kadir berkata pendekatan mengemukakan bantahan jelas menunjukkan kematangan parti itu terhadap sesuatu perkara dan bukannya melemparkan tuduhan tidak berasas seperti pembangkang.

Zambry berkata bantahan berkenaan dibuat kerana persempadanan kawasan yang dicadangkan SPR memberikan impak kepada kedudukan pengundi sedia ada.

"Antara bantahan itu melibatkan nama tempat dan Dewan Undangan Negeri (DUN) baharu yang dibuat oleh SPR membabitkan 17 kawasan Parlimen dan 28 DUN di negeri ini.

"Berdasarkan persempadanan itu, ada pengundi yang terpaksa mengundi di tempat yang jauh berbanding kawasan sekarang dan jika diteruskan ia menyulitkan mereka," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan UMNO Bahagian Kuala Kangsar di sini hari ini.

Zambry turut menyelar Anggota Parlimen Taiping Ng Kor Ming kerana membuat kenyataan di akaun Twitter dengan menuduh SPR sebagai penipu dengan meletakkan DUN Perak mengalami perubahan 400 peratus jika persempadanan semula dilaksanakan.

"Apabila kami periksa pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 dan daftar pemilih suku pertama tahun ini yang dikeluarkan SPR, pertambahan pengundi baharu hanya 65,000 orang menjadikan jumlah keseluruhan pengundi 1.4 juta.

"Ini bermakna 4.64 peratus sahaja pertambahan dan kita tidak tahu daripada mana gambaran 400 peratus diperoleh. Malah, tuduhan telah ada rundingan awal antara BN dengan SPR, adalah tidak berasas," katanya.

Zambry yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri Perak berkata pihaknya telah mengarahkan setiap bahagian UMNO untuk mengumpul sebarang perkara berbangkit berhubung persempadanan semula itu.

Ahad lepas, Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata pihaknya telah meminta Badan Perhubungan UMNO Negeri yang mempunyai masalah (berkaitan syor persempadanan semula) untuk mengumpulkan semua syor atau bantahan dan hasil penelitian akan diserahkan kepada SPR.

SPR melaksanakan Kajian Semula Persempadanan bagi kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi Negeri-Negeri Tanah Melayu dan Sabah bermula 15 Sept lalu.

Setiausaha SPR Datuk Abdul Ghani Salleh sebelum ini memaklumkan kajian semula itu dilaksanakan mengikut peruntukan Fasal (2) Perkara 113 Perlembagaan Persekutuan dan pindaan kepada Fasal (2) Perkara 14 Perlembagaan Negeri Sabah yang diwartakan pada 18 Ogos lalu. -Bernama