KUALA LUMPUR: Pakatan Harapan (PH) pernah mencari sokongan daripada UMNO dan Pas untuk memperkukuhkan gabungan itu dalam mengembalikan mandat rakyat pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) akan datang.

Naib Presiden Amanah, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa menjelaskan, ia termasuk permintaan meninggalkan sokongan kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin dan mencalonkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.

"Itu tidak timbul apa-apa konflik malah seluruh anggota di dalam Pakatan Harapan ketika itu menjalankan tugas masing-masing bagi menjayakan keputusan tersebut.

"Apa yang disebut sebagai gabungan besar itu disuarakan oleh Amanah dalam konvensyen baru-baru ini di Melaka, jangan lupa dalam rangka menjayakan dan memperkukuhkan PH.

"Sejak dari awal lagi sejak kejatuhan kerajaan PH, usaha untuk memastikan Pejuang, Warisan dan beberapa kelompok dari Sabah dan Sarawak telah berjalan," katanya semasa menjadi panel sidang langsung Facebook Pemuda Amanah Terengganu pada Isnin.

Dalam pada itu, Exco Pemuda AMANAH Nasional, Zamir Ghazali menjelaskan, Perikatan Nasional (PN) dan Muafakat Nasional (MN) akan runtuh kerana parti yang bergabung di dalamnya hanya mementingkan kesatuan kepentingan strategik sendiri semata-mata.

Jelasnya, keadaan tersebut akan menyebabkan ada parti yang bakal menjadi mangsa daripada situasi berkenaan.

"Pertama ia akan runtuh PN itu dahulu, apa yang cuba mereka bawa, Presiden Pas menyebut, Melayu dan Islam perlu bersatu, kita terima serta tolak yang ekstrem, nampak cantik tetapi cara hendak mencapai perkara tersebut tidak ada.

"Apa yang ada didomba bahawa 'No DAP, No Anwar' dan akhirnya 'No Bersatu'. Sebenarnya saya ingat 'No DAP, No PKR' ada pemahaman serupa di dalam PN iaitu Pas dan Bersatu cuma di dalam UMNO ditambah ke 'No Bersatu'.

"Ini tidak boleh menjadi nilai kerana ia janggal," jelasnya.

 
Sumber Facebook pemudaamanahterengganu