KUALA LUMPUR: Parti Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA) menggesa pimpinan Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) mengisytiharkan aset masing-masing dan mendedahkan identiti individu yang takut berbuat demikian. 

Menurut Presidennya, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman selepas lapan bulan membentuk Kerajaan Perpaduan, barisan Kabinet PH-BN didakwa masih belum mengisytiharkan aset walaupun berkali-kali berjanji.

"Bandingkan dengan Kabinet yang lepas, lazimnya proses pengisytiharan aset itu dibuat pada bulan pertama atau paling lewat bulan ketiga atau keempat. Tetapi kini dah masuk bulan kelapan belum ada proses pengisytiharan aset, walhal telah dijanjikan berkali-kali.

"Saya berharap ia dapat dilakukan. Saya rasa dalam bab ini tidak adil untuk hanya salahkan BN. Setiap kali 'reform' tertangguh, jalan mudah terkeluar (alasan) adalah salahkan BN... tak boleh (begitu).

"Rakyat kena tunggu... ini salah BN... BN tak nak (isytihar)... (sedangkan) ini Kerajaan Perpaduan," katanya dalam sidang media pengisytiharan aset calon-calon MUDA di sini pada Rabu.

Mengulas lanjut, bekas Menteri Belia dan Sukan itu berkata, menteri BN ketika berada dalam Kabinet kerajaan Perikatan Nasional (PN) pada 2020 telah mengisytiharkan harta mereka.

Justeru, beliau mencadangkan agar mewajibkan proses pengisytiharan aset.

"Menteri-menteri Kabinet (BN) seperti YB Khairy Jamaluddin mengisytiharkan aset... Datuk Seri Hishamuddin (Hussein) mengisytiharkan aset, jangan beri alasan.

"Kalau betul adalah salah menteri-menteri BN (tak mahu isytihar aset) dalam Kabinet hari ini, dedahkan siapa yang takut nak isytihar aset. (Adakah) Datuk Seri Ahmad Zahid (Hamidi), atau siapa?

"Dedahkan supaya rakyat tahu perkara ini. Jangan selindung di sebalik hujah 'reform' tak boleh dibuat, semua salah BN. Itu tidak adil kepada rakyat," tegasnya.

Sementara itu, Syed Saddiq berkata kesemua 19 calon MUDA yang bertanding dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) di enam negeri pada 12 Ogos depan telah mengisytiharkan aset-aset masing-masing hari ini.

Ujarnya, pengisytiharan aset tersebut adalah bukti komitmen calon-calon parti itu dalam memerangi rasuah dan mempromosikan tadbir urus yang baik.

Perincian aset-aset calon MUDA boleh layari laman web undimuda.my.

Dalam PRN kali, MUDA yang bertanding di empat negeri menampilkan keseluruhan 19 calon iaitu 14 di Selangor, tiga di Pulau Pinang dan masing-masing satu di Terengganu dan Negeri Sembilan.