ALOR SETAR: Pas akan melantik jawatankuasa bagi melakukan ‘post mortem’ keputusan Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor dalam masa terdekat setelah parti itu hanya menang satu daripada 15 kerusi yang dipertandingkan.

Pengarah Pilihan Raya Pas Pusat, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor berkata, berdasarkan rumusan awal terdapat pelbagai faktor penolakan terhadap Pas namun perkara itu hanya akan diketahui secara terperinci selepas 'post mortem' dilakukan.

Menurutnya, bagaimanapun, keputusan di PRN Johor itu memberi gambaran yang positif terhadap Pas berbanding pilihan raya umum (PRU) yang lalu.

“Pas akan buat post mortem terlebih dahulu, kita akan teliti faktor-faktor yang dikenal pasti dan selepas itu bolehlah ulas lebih terperinci.

“Saya berpuas hati dengan prestasi Pas kerana kemenangan kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Maharani itu menunjukkan sokongan positif daripada rakyat Johor terhadap parti,” katanya pada sidang akhbar selepas menerima kunjungan hormat daripada pasukan ‘Keluarga Malaysia Everest 2022’ di Wisma Darul Aman di sini pada Ahad.

Ditanya sama ada penolakan pengundi terhadap Pas ada kaitan dengan kenyataan Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang sebelum ini yang mengatakan ‘Johor kurang kesedaran politik Islam’, Muhammad Sanusi tegaskan, terdapat banyak faktor yang mempengaruhi pengundi.

“Jika dikaitkan dengan kenyataan itu, saya tak pasti.

Sekarang politik baharu, suasana baharu, Pas diterima di satu kerusi pun bagi saya sudah menunjukkan permulaan yang baik untuk Pas terus menembusi kawasan lain di Johor.

“Pas tak pernah menang banyak di sana, dulu pernah menang empat kerusi ketika bersama Pakatan Rakyat (PR).

Selepas berpecah, disebabkan terdapat seorang calon dibatalkan menyebabkan kemenangan berpihak kepada Pas,” katanya lagi.

Menteri Besar Kedah itu berkata, biarpun Perikatan Nasional (PN) hanya menang tiga kerusi DUN, peningkatan undi di kebanyakan kerusi tidak mengecewakan.

“Keputusan Pas untuk kekal bersama PN pada PRN itu adalah keputusan parti yang perlu dipatuhi sehingga ada arahan sebaliknya.

Namun saya simpulkan, ketika Pas bersama PN, Pas mendapat lebih undi berbanding ketika bersendirian,” katanya.

Menurutnya lagi, Pas akur dengan kemenangan Barisan Nasional (BN) kerana Johor merupakan kubu kuat UMNO sejak tradisi.

“Saya percaya sebelum mereka buat keputusan bubarkan DUN Johor, BN sudah ambil kira semua faktor yang boleh membawa kepada kemenangan mereka, sebab itu perkara itu tak dibincangkan dalam parti-parti yang membentuk kerajaan negeri sebelum ini.

“Tahniah buat BN yang bolot 40 daripada 56 kerusi DUN.

Kalah menang adat bertanding, bukan sesuatu yang asing terutama buat Pas kalau kalah.

Walaupun sudah lawan sepenuh hati, namun kita terima keputusan pengundi,” ujarnya.

Muhammad Sanusi percaya kemenangan BN itu juga adalah disebabkan pengundi teras parti itu yang keluar mengundi berbanding pengundi muda yang pertama kali mengundi.

“Peratusan keluar mengundi rendah.

Golongan muda yang didaftar secara automatik dan pertama kali mengundi dilihat kurang tunaikan tanggung jawab untuk keluar mengundi.

“Saya yakin kemenangan BN disebabkan pengundi teras mereka, strategi sama seperti yang mereka lakukan di PRN Melaka,” katanya.

Menurutnya, Pas akan menilai peratusan pengundi muda yang pertama kali mengundi selepas didaftarkan secara automatik merangkumi lebih 746,000 orang.

“Kita akan kaji berapa peratus kalangan mereka yang keluar mengundi.

Terima kasih kepada pengundi yang keluar mengundi.

Yang belum mengundi, harap mereka akan mengundi pada PRU15 akan datang,” katanya.

*Berita asal di Sinar Harian