MERSING: Seorang nenek berusia 83 tahun menzahirkan keterujaan apabila buat kali pertama, seluruh keluarganya dapat berkumpul untuk sama-sama turun padang menunaikan tanggungjawab mengundi.

Menurut Aisah Sulaiman yang telah beberapa kali mengundi, dia turut menzahirkan rasa syukur kerana masih dikurniakan kesihatan yang baik walaupun berasa sedikit bimbang berikutan keadaan kes COVID-19.

“Alhamdulillah.. Allah sihatkan tubuh badan mak cik dapat berjalan pergi ke pusat undi. Gembiralah.. anak cucu semua ada kali ini sama-sama keluar mengundi.

“Ada lah takut sikit keadaan COVID-19, tapi Alhamdulillah, insya-Allah tiada apa-apa... kita banyakkan doa lah,” katanya ketika ditemui sebaik sahaja seluruh keluarganya selesai mengundi di Sekolah Agama Bandar Endau pada Sabtu.

Sementara itu, cucu kepada Aisah, Noratiqah Jumien, 34, yang merupakan seorang guru tadika, bersyukur diberi ruang untuk membawa kesemua ahli keluarganya pulang ke kampung halaman di Endau bagi melaksanakan mandat tersebut.

Isu COVID-19 tidak dinafikan menjadi perkara yang amat dibimbangkan namun perancangan masa yang teratur berjaya mengelakkan keluarganya daripada bersesak di pusat undi.

“Saya kerja di Kuala Lumpur, jadi mak semua duduk dengan saya. Jadi kita cuba jugalah bawa balik semua (keluarga) untuk tunaikan tanggungjawab bersama nenek.

“Mula-mula memang risau pasal COVID-19 tapi kita rancang pergerakan dan Alhamdulillah orang tak ramai sangat semasa kita semua mengundi,” katanya kepada Astro AWANI.

Dalam pada itu, Noor Syahirah Jumien, 22, yang merupakan adik bongsu kepada Nooratiqah tidak melepaskan peluang selaku pengundi baharu untuk kali pertama terlibat dengan proses demokrasi itu.

Selain itu, dia mengakui berdebar berikutan buat pertama kalinya terlibat dengan proses menunaikan tanggungjawab itu.

“Kita berdebarlah  juga sebab kali pertama undi, takut undi kita salah atau tak diterima tapi pengalaman ketika undi di kampus dulu ada belajar juga sedikit pasal proses undi.

“Sebelum ini, kita tak pernah undi.. jadi tak tahu sangat situasi politik negara. Jadi bila dah boleh mengundi, kita nampak macam mana keadaan sebenar politik negara dan apa yang berlaku,” katanya lagi.

DUN Endau melibatkan saingan lima penjuru membabitkan calon daripada Barisan Nasional (BN), Perikatan Nasional (PN), Pakatan Harapan (PH), Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), serta calon dari parti Bebas.

Menurut data Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), setakat jam 12 tengah hari, kadar peratusan keluar mengundi adalah sebanyak 29 peratus bagi seluruh kawasan di Johor.