JOHOR BAHRU: Parti Bangsa Malaysia (PBM) bersedia untuk bekerjasama dengan mana-mana parti yang bakal menubuhkan Kerajaan Negeri Johor yang baharu, selepas Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabtu ini.

Naib Presiden Kanan PBM Steven Choong Shiau Yoon berkata PBM yakin kerajaan Johor bakal kembali kepada keadaan sebelum pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN), iaitu terdiri daripada beberapa parti yang membentuk kerajaan bersama.

"Tidak tahu kerajaan baharu yang akan ditubuhkan daripada parti mana, tetapi jikalau kami ada wakil untuk menyumbang kepada pembangunan negeri, wakil itu akan ambil bahagian dalam kerajaan dan menyumbang secara positif.

"Buat masa ini tiada keputusan untuk sertai mana-mana parti, kami tunggu keputusan pilihan raya. Siapa akan tubuh kerajaan, kami akan buat perjumpaan untuk menyampaikan hasrat untuk bekerjasama," katanya sewaktu pelancaran Manifesto PBM bagi PRN Johor di sini hari ini.

Parti yang bertanding di DUN Maharani, Tiram, Puteri Wangsa dan Stulang itu mengetengahkan tujuh usul untuk memulihkan ekonomi Johor dalam manifesto yang dilancarkan hari ini.

SEMUA MENGENAI PRN JOHOR DI SINI

Dalam membantu rakyat Johor menghadapi kos sara hidup yang semakin tinggi, Choong berkata PBM akan mengusulkan kepada kerajaan agar cukai pintu bagi premis perumahan dikurangkan sebanyak 20 peratus dan 10 peratus bagi premis komersial untuk tempoh dua tahun.

Selain itu, PBM dalam usaha membantu penjaja dan peniaga kecil, akan mengusulkan agar pengecualian bayaran lesen perniagaan dilanjutkan untuk tempoh dua tahun.

PBM dalam manifestonya juga berjanji akan memulihkan ekonomi Johor dengan beberapa inisiatif berteraskan pelaburan, dan lebih tertumpu kepada usaha untuk menarik pelabur luar negara.

Antaranya adalah dengan mewujudkan polisi kelulusan pelaburan secara pantas, mengeluarkan kad Imigrasi Elektronik dan Kad APEC bagi memudahkan kemasukan pelabur asing, di samping memberikan kemudahan Visa Ketibaan kepada pelabur dari China.

PBM juga mencadangkan polisi Johor Rumah Keduaku, dilaksanakan untuk menyelesaikan masalah lambakan rumah mewah yang tidak terjual, serta akan membawa usul agar pekebun persendirian dan koperasi dibenarkan untuk menjalankan aktiviti pertanian di tanah-tanah negeri yang tidak digunakan.

-- BERNAMA