MUAR: Pakatan Harapan (PH) masih belum memutuskan calon Menteri Besar sekiranya gabungan itu berjaya mendapat mandat rakyat pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor, 12 Mac ini.

Timbalan Presiden Parti Amanah Negara (Amanah) Datuk Seri Salahuddin Ayub berkata, perbincangan berhubung perkara itu juga belum dilaksanakan dan hanya akan diadakan dalam masa terdekat.

“Saya tidak mahu komen banyak kerana saya pun bertanding, (tetapi) mungkin Majlis Presiden PH akan adakan perbincangan itu dalam masa terdekat.

“Bagaimanapun setakat ini belum ada apa-apa perbincangan lagi,” katanya.

Beliau yang juga calon Dewan Undangan Negeri (DUN) Simpang Jeram ditemui selepas program serahan bubur lambuk di Surau Ar-Rahman di sini pada Selasa.

SEMUA MENGENAI PRN JOHOR DI SINI

Dalam pada itu, mengulas kenyataan Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT), Datuk Seri Saarani Mohamad bahawa Barisan Nasional (BN) yakin mempunyai 40 peratus ‘pengundi putih’ di Johor, Salahuddin berkata setiap parti mempunyai penyokong tegar masing-masing.

Katanya, melihat kepada kesungguhan PH dalam memastikan kestabilan politik dengan menyokong pembentangan bajet Johor baru-baru ini turut menjadi kayu ukur kepada pengundi untuk memilih tampuk pimpinan yang terbaik.

“Semua parti hari ini sedang tingkatkan pendekatan pengundi yang mana ianya bermakna bukan hanya BN atau UMNO ada sejumlah pengundi putih, kita (PH) pun ada penyokong-penyokong tegar.

“(Jadi) saya harap (pengundi) pilihlah parti yang menunjukkan bukti mengutamakan rakyat dan tolaklah parti yang hanya bermain politik kerana mereka hanya memuaskan nafsu kepentingan politik mereka sehingga tidak mampu menunjukkan mereka mengutamakan rakyat,” katanya.

Salahuddin berdepan persaingan empat penjuru dalam usahanya mempertahankan kerusi DUN Simpang Jeram pada PRN Johor.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pulai ditentang calon BN, Datuk Lokman Md Don, Mahaizal Mahmor (Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) dan Zarul@Mohamad Zahrul Salleh (Perikatan Nasional).