Barisan Nasional (BN) sedang menyusun kerjasama dengan Perikatan Nasional (PN) dalam menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah, pada 26 September ini.

Pengerusinya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata BN telah pun bersedia untuk mengumumkan senarai calon dan kerusi, selain ia dijangka dibuat secara serentak dengan PN pada Rabu.

Jelas Ahmad Zahid lagi, yang juga Presiden UMNO, pengumuman tersebut akan dibuat oleh Pengerusi Perhubungan UMNO Sabah, Datuk Seri Bung Moktar Radin.

"Kita sedang menyusun agar kerjasama dapat dibuat antara BN dan juga PN, tetapi juga putuskan tempat dan juga masa jika asas telah sama-sama kita capai nanti," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Pelancaran Jentera BN untuk PRN Sabah di gelanggang tenis berbumbung Sutera Harbour, Kota Kinabalu, pada Selasa.

Sementara itu, mengulas mengenai jumlah kerusi dan calon bertanding, Ahmad Zahid turut mendedahkan ianya sudah selesai kira-kira 95 peratus.

BACA SEMUA BERHUBUNG POLITIK SABAH DI SINI:

* PRN SABAH


"Jumlah kerusi saya dapat jaminan daripada Datuk Seri Bung Moktar, sekitar 95 peratus telah kita selesaikan.

" Insya-Allah dengan tidak mendahului Datuk Bung Seri Bung Moktar, saya bagi empowerment atau kuasa sepenuhnya untuk beliau mengumumkan jumlah kerusi dan nama-nama calon berkenaan," katanya.

Tambah beliau, untuk PRN kali ini, BN tidak akan membuat sebarang manifesto, sebaliknya menggantikannya sebagai akur janji terhadap rakyat di negeri Sabah.

"Manifesto ini selepas hari penamaan calon, sebagaimana yang kita ketahui, hari penamaan calon adalah pada 12 September ini dan kita akan buat pengumuman tentang akur janji ini.

"Kita tidak menamakan manifesto tetapi kita namakan sebagai akur janji BN Sabah," katanya.

Untuk rekod, BN Sabah akan mengumumkan senarai calon sekitar jam 2 petang pada Rabu di Grand Ballroom, Pacific Sutera, di sini.