KUCHING: Parti Pribumi Bersatu (Bersatu) mengingatkan agar pengundi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Krian agar tidak memangkah Datuk Ali Biju.

Sebaliknya, Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, sokongan perlu diberikan kepada calon Gabungan Parti Sarawak (GPS), Friday Belik meskipun nama Ali akan terpapar pada kertas undi pada 18 Disember ini.

“Itu sudah dijelaskan oleh Ali yang beliau tidak bertanding. Jadi beliau memaklumkan kepada rakyat, jangan pangkah beliau.

“… dan saya juga nak cakap sekarang ini, jangan pangkah beliau sebab Ali tak bertanding. Cuma peraturan beliau tidak boleh tarik nama keluar (kertas undi). Jadi rakyat perlu mengundi GPS di kerusi Krian,” katanya dalam sidang media di sini, pada Rabu.

Beliau berkata demikian selepas sesi Town Hall Bersama Majlis Pemulihan Negara (MPN).

BACA: PRN Sarawak: 'Tidak perlu pangkah saya... pangkah GPS' - Ali Biju

BACA: PRN Sarawak: Keputusan Ali Biju tarik diri bertanding DUN Krian langkah terpuji - Muhyiddin

BACA: 'Terima kasih Ali Biju, ini merupakan satu pengorbanan besar' - Hamzah

Menurut bekas Perdana Menteri itu, berdasarkan peraturan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), nama seseorang calon tidak boleh dikeluarkan selepas penamaan calon.

Dalam pada itu, Muhyiddin turut mengesahkan tiga ahli Bersatu yang bertanding sebagai calon Bebas pada Pilihan Raya Negeri Ke-12 (PRN12) Sarawak dilucutkan keahlian.

Tiga ahli tersebut ialah Siki Balarik yang bertanding di Belaga, Ismawi Muhammad (Muara Tuang) dan Ricky Enteri (Bawang Assan).

“Mereka yang daripada Bersatu yang bertanding atas kemahuan mereka… (berdasarkan) undang-undang atau Perlembagaan Bersatu, maka keahliannya tergugur. Ada tiga nama. Itu tergugur,” ujarnya lagi.

Sementara Ali memutuskan untuk menarik diri daripada terus bertanding selepas empat hari penamaan calon.