KUALA LUMPUR: Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Seri Salahuddin Ayub mengalu-alukan pembentukan 'Kabinet Bayangan' serta menyifatkan peranan beliau bakal lebih berkesan dengan memiliki rakan sebaya daripada blok pembangkang.

Tambah beliau, persidangan Parlimen akan datang akan menyaksikan perbincangan sama ada 'Kabinet Bayangan', yang juga dikenali sebagai Jawatankuasa Portfolio Ahli Parlimen Perikatan perlu diiktiraf secara rasmi oleh Kerajaan berlandaskan demokrasi matang.

Perikatan Nasional (PN) mengumumkan bekas Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dan Ahli Parlimen Hulu Terengganu, Datuk Rosol Wahid akan membayangi portfolio Salahuddin.

"Saya mengalu-alukan Datuk Rosol Wahid membayangi saya, serta terbuka dengan pihak pembangkang. Lebih banyak penglibatan kerajaan dengan pembangkang dan rakyat adalah baik untuk kepentingan rakyat dan negara secara keseluruhannya," kata Salahuddin, memetik laporan portal berita, The Star.

BACA: PN lancar Kabinet Bayangan

Salahuddin yang merupakan Ahli Parlimen Pulai turut berkata, pengalaman beliau  sebagai bekas Ahli Parlimen Pembangkang memberi gambaran tentang keperluan 'Kabinet Bayangan'.

“Saya pernah jadi pembangkang sebelum ini, kemudian Kerajaan, kembali kepada pembangkang dan (kembali) kepada Kerajaan semula.

Kabinet Bayangan | PN bentuk jawatankuasa portfolio ahli Dewan Rakyat

"Saya faham kepentingan melibatkan pembangkang, ia akan membantu dalam urusan kementerian yang ada kaitan dengan kepentingan utama rakyat. Dan perlu ada perbincangan terbuka antara kita dan pembangkang kerana kita semua adalah wakil rakyat,” katanya.

Timbalan Presiden Parti Amanah Negara itu turut berkata, memandangkan sudah ada Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) menghimpunkan Ahli Parlimen daripada parti pemerintah dan pembangkang, 'Kabinet Bayangan' adalah langkah yang dialu-alukan ke arah memperkasa demokrasi di negara ini.

"Dalam mesyuarat Parlimen akan datang, akan ada mesyuarat rasmi dengan Ahli Parlimen Kerajaan dan Ahli Parlimen. sama ada kita patut mengiktiraf mereka secara rasmi. Saya sentiasa percaya bahawa Ahli Parlimen pembangkang harus menjadi sebahagian daripada PSC. Biar Ketua Whip membincangkannya dengan lebih lanjut.

“Kerajaan turut terbuka untuk meningkatkan semangat demokrasi atas nama politik matang,” tambahnya.

Pada 2 Februari, pembangkang Perikatan melancarkan Kabinet Bayangannya dengan pengerusinya Tan Sri Muhyiddin Yassin mengetuai barisan itu.

Dalam 'Kabinet Bayangan', Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang adalah Timbalan Muhyiddin, manakala Datuk Seri Hamzah Zainuddin kekal sebagai ketua Pembangkang di Parlimen.

Setiausaha Agung Pas, Datuk Seri Takiyuddin Hassan adalah Menteri dalam 'Negeri Bayangan', manakala Naib Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk Radzi Md Jidin adalah 'Menteri Kewangan dan Ekonomi Bayangan'.

Terdahulu, Muhyiddin memaklumkan pembentukan 'Kabinet Bayangan' adalah berdasarkan latar belakang ahli Parlimen masing-masing dan pengalaman lepas dalam Kerajaan bagi memastikan blok pembangkang yang efektif.