KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Jelutong, RSN Rayer ketika berbahas di Dewan Rakyat pada Rabu, meluahkan kebimbangan bahawa kenyataan seorang Ahli Parlimen yang memetik nama Lee Kuan Yew baru-baru ini mungkin menjejaskan hubungan Malaysia dan Singapura.

Menurutnya, Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, sejak beberapa bulan lepas, melakukan beberapa pertemuan dengan pemimpin Singapura dalam usaha membawa peluang ekonomi untuk Malaysia.

Begitupun, Rayer mempersoalkan, adakah kenyataan ‘panas’ Ahli Parlimen terbabit akan memberi kesan kepada perdagangan melibatkan kedua-dua negara.

Siti Mastura Muhammad (PN-Kepala Batas) kemudian mencelah, menyebut Peraturan Mesyuarat, mendakwa Rayer membuat sangkaan jahat terhadap Ahli Parlimen.

Standing order…standing order. Seseorang ahli tidak boleh mengeluarkan sangkaan jahat ke atas siapa-siapa ahli lain.

“Saya mohon kepada Jelutong untuk menarik perkara tersebut. Saya telah memberi keterangan dan belum ada apa-apa lagi keputusan. Jadi saya mohon untuk Jelutong tarik balik perkara tersebut,” kata Mastura.


Namun, Rayer membalas: “Saya tidak menyebut mana-mana nama. Jangan perasan, sila duduk. Duduk! Siapa yang makan cili dia rasa pedas. Duduk! Saya tak sebut (nama) Kepala Batas.

“Saya bangun sebab saya sedar, perniagaan di antara Malaysia dan Singapura penting,” kata Rayer.

Siti Mastura yang masih tidak berpuas hati kemudian mencelah dengan soalan: “Adakah apa yang disebutkan oleh Jelutong sebentar tadi berkait dengan apa yang dibahaskan?".

“Ahli sedang melihat... adakah ini yang dimaksudkan dengan perbahasan untuk seorang Ahli Parlimen yang berkualiti, yang senior? Adakah ini yang ditunjukkan kepada masyarakat luar?," soalnya.

Tolong duduk, jangan perasan saya tak sebut Kepala Batas - YB Jelutong


Rayer kemudian menjawab: “Memang ada kena-mengena. Baca butiran SME Corp. Baca dulu. Saya telah menyentuh butiran 020500 Perbadanan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia.

“Baca berita Ahli Parlimen. Jangan celupar,” kata Rayer sebelum menyambung perbahasannya.

Semalam, polis telah memanggil Siti Mastura untuk dirakam keterangan bagi membantu siasatan berhubung ucapannya yang dikatakan mengandungi kenyataan berbaur fitnah terhadap beberapa pemimpin DAP.

Pada 10 November lalu, media melaporkan Pengerusi DAP, Lim Guan Eng memulakan tindakan undang-undang terhadap Siti Mastura kerana mendakwa beliau memiliki hubungan keluarga dengan pemimpin komunis Chin Peng, atau nama sebenarnya Ong Boon Hua, dan Perdana Menteri pertama Singapura, Lee Kuan Yew.

Guan Eng memberi masa dua hari (hingga Khamis lalu) untuk Siti Mastura mengemukakan bukti berkenaan dakwaan itu, selepas tempoh 48 jam diberikan, beliau memulakan tindakan undang-undang terhadap Ahli Parlimen itu.