KUALA LUMPUR:Tiada sebab untuk Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki meminta maaf kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) kerana tindakan parti itu secara jelas 'mencuri' atau 'membeli' ahli UMNO.

Ketua Penerangan UMNO, Shahril Sufian Hamdan berkata, malah beliau yakin Asyraf mempunyai bukti kukuh dan bersedia kemukakan dalam soal bayaran dan habuan jika tindakan mahkamah dikenakan terhadapnya.

"Kalau lihat di Parlimen, berapa peratus Ahli Parlimen Bersatu yang datang dari UMNO?

”Kalau lihat di peringkat bahagian, berapa ramai pimpinan bahagian yang datang dari UMNO,” soalnya dalam satu hantaran di akaun Facebook di sini pada Ahad.

Dalam pada itu, Shahril menambah, semua itu tidak sedikitpun menghakis penghargaan UMNO kepada akar umbi yang kekal setia bersama parti waktu susah dan senang.

"Sebagai menzahirkan penghargaan tersebut, UMNO mesti terus memperkukuh kekuatan sendiri supaya tidak boleh diperkotak-katik oleh parti lain.

"Ada pihak yang akan sentiasa mahu melihat UMNO lemah dan dilemahkan. Kita tak terkejut dengan senario itu, sebaliknya terus mencari jalan memastikan parti ini menjadi pilihan utama rakyat Melayu dan Malaysia amnya.

"Jika kita tak kuatkan parti, jika kita asyik bergaduh sesama sendiri, jika kita tak siapkan tawaran menarik untuk rakyat, maka kita tak boleh salahkan orang lain jika mereka memintas kita. Kerana itulah lumrah politik," ujarnya.

BACA: Bersatu nafi 'beli' atau 'curi' ahli UMNO, gesa Asyraf Wajdi mohon maaf - Wan Saiful

Dalam pada itu, beliau berkata, perkara berkenaan akan menjadi fokus kepada agenda dalam persidangan UMNO musim ini.

"Insya-Allah musim persidangan ini, UMNO akan fokus kepada agenda yang di bawah kawalan kita dan tidak dipacu oleh agenda atau helah orang lain," katanya.

Sebelum ini, Asyraf Wajdi mendesak Bersatu agar menghentikan segera sebarang usaha untuk bersaing ahli di antara satu sama lain jika mahu meneruskan kerjasama dalam kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Sementara itu, Ketua Penerangan Bersatu, Wan Saiful Wan Jan tampil menafikan dakwaan partinya cuba 'membeli' atau 'mencuri' ahli UMNO dan meminta permohonan maaf dibuat serta menarik balik tuduhan tersebut.