KUALA LUMPUR: Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli mengerahkan kempen laporan polis terhadap bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengenai dakwaan kecuaian berkaitan tuntutan waris kesultanan Sulu.

Beliau dijangka memulakan kempen tersebut bersama Naib Presiden PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad, yang akan memfailkan laporan polis masing-masing pada jam 11 pagi ini di Balai Polis Setiawangsa.

Rafizi turut meminta cabang-cabang dan pimpinan PKR seluruh negara untuk membuat laporan polis terhadap kecuaian Najib semasa menjadi Perdana Menteri sehingga membawa kepada tuntutan waris Sulu.

Beliau turut memanjangkan jemputan kepada aktivis akar umbi dari parti Amanah dan DAP untuk membuat perkara sama.

“Hari Selasa dipilih untuk mengingatkan Najib janjinya untuk menyaman Wall Street Journal mengenai skandal 1MDB, tetapi tidak pernah berlaku,” katanya dengan menyertakan draf laporan polis berkenaan di Twitter beliau.


Rafizi ketika berucap dalam perhimpunan agung PKR menggesa laporan polis dibuat terhadap Najib berkaitan dakwaan waris kesultanan Sulu untuk pampasan berjumlah berbilion ringgit kerana menyerahkan kedaulatan ke atas Sabah.

Susulan itu, Najib mencabar ahli PKR membuat laporan polis terhadapnya setiap kali beliau didakwa berbohong di media sosial dan berkata beliau tidak sesekali takut.

Media melaporkan Waris kesultanan Sulu melalui merampas dua anak syarikat Petronas yang didaftarkan di Luxembourg, minggu lalu.

BACA: Dua aset Petronas dirampas Waris Kesultanan Sulu - Laporan

Bagaimanapun, kerajaan persekutuan berkata, perintah itu tidak sah manakala Petronas menyifatkan tindakan itu sebagai tidak berasas.