UMNO bakal jadi parti yang diminati semula jika kekuatan luar biasa akar umbi digunakan sepenuhnya dengan sokongan pengundi yang memaksikan soal tadbir urus dan polisi yang dekat dengan mereka.

Exco Pemuda UMNO, Bastien Onn menegaskan usaha itu seharusnya dimulakan dengan mengetengahkan muka-muka yang tidak terpalit dengan skandal dan menawarkan polisi bagi menandingi keupayaan kerajaan Pakatan Harapan (PH) sekarang.

"Ia menjadi pilihan kepada pengundi pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) nanti."

Pada masa sama, kepimpinan mempunyai mandat untuk bersedia menghadapi apa jua kemungkinan dalam keadaan politik semasa.

"Perlu diingat bahawa jaminan hak rakyat dan kedudukan ekonomi negara akan menjadi paksi kepada apa jua tindakan dan keputusan UMNO ini apabila bertindak dan bukan kerana mabuk kepada kuasa.

"Ahli-ahli Parlimen UMNO khususnya diingat untuk kembali kepada parti dalam membuat keputusan untuk menstabilkan kedudukan politik tanah air.

"Pemuda UMNO Segamat yakin bahawa kepimpinan bersama majlis tertinggi mampu memikirkan hala tuju dan bukannya tindakan presiden berseorangan bagi mencapai objektif ini," katanya kepada Astro AWANI di sini, hari ini.

BACA: Saman saja 'pengkhianat' yang tinggalkan UMNO - Asyraf Wajdi

BACA:
UMNO tidak akan ikut jalan belakang untuk kembali memerintah

Ketika menyampaikan ucapan penggulungan sempena Perhimpunan Agung UMNO ke-72 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada Ahad, Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berharap pemimpin parti itu tidak lagi mengkritik secara melulu dan terbuka segala langkah-langkah memperkukuhkan parti.

Tegasnya, seluruh lapisan parti harus bermuafakat dan tidak menimbulkan persepsi bahawa mereka tidak bersatu.

Bastien yang juga Ketua Pemuda UMNO Segamat sebelum ini memberitahu pimpinan dan akar umbi UMNO tidak perlu berasa malu bertemu rakyat kerana Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak bukan lagi presiden parti.

Jelasnya, terdapat dua punca utama kekalahan Umno dalam Pilihan Raya Umum ke-14 Mei (PRU14) lalu iaitu persepsi dan fitnah terhadap Najib serta juga janji manis PH.

Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan sebelum ini memberitahu parti perlu melupakan sebentar nafsunya untuk meraih kuasa, sebaliknya, ia perlu dibangunkan semula dengan nilai, moral dan ideologi paling tuntas.

Ujarnya, parti itu harus menumpukan kudratnya dalam masa 10 tahun akan datang untuk menjadi gerakan kebangkitan dan pencerahan bagi bangsa Melayu.