Pas akan membawa usul persendirian dengan menuntut warganegara yang berusia 18 tahun secara automatik didaftarkan sebagai pengundi dan layak menjadi calon pilihan raya.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata usul itu akan dibawa pada sidang Parlimen selepas ini.

Menurut Abdul Hadi, pendaftaran automatik perlu kerana rakyat Malaysia cuai untuk mendaftar sebagai pengundi.

“Kita tambah lagi akan bawa usul persendirian itu sudah dipersetujui semua parti-parti pembangkang. Ia yang asas Pas, UMNO dan Parti Sarawak dan pendaftaran automatik kerana masalah orang kita cuai apabila suruh daftar,” tambahnya.


“Jadi bila cukup umur 18 tahun, automatik umur dalam kad pengenalan itu cukup dan kita minta tanggungjawab mengundi dipertingkat, diperkasakan kerana kefahaman kewajipan mengundi itu masih lemah kepada orang muda kita kemudian ditambah lagi 18 juga berhak jadi calon itu tambahan,” kata Abdul Hadi.

Beliau berkata lazimnya umur mencecah 18 tahun telah matang bagaimanapun ianya bergantung pada pendidikan.

Terdahulu, Ahli Parlimen pembangkang akan menyokong cadangan kerajaan meminda Perlembagaan Persekutuan bagi menurunkan had usia mengundi daripada 21 kepada 18 tahun, sekiranya pendaftaran automatik sebagai pengundi dilaksanakan pada usia 18 tahun.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Azhar Azizan Harun hari ini memaklumkan kerajaan perlu membuat pindaan lain dalam Perlembagaan Persekutuan untuk melaksanakan pendaftaran pengundi secara automatik (AVR).