Akhbar The Wall Street Journal (WSJ) disaran meletakkan calon mereka dalam pilihan raya umum ke-14 yang akan datang, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

Ini memandangkan kecenderungan akhbar berpangkalan di Amerika Syarikat itu mencampuri hal ehwal politik Malaysia.

"Mereka berkelakuan seperti ahli politik dan berkempen, bukannya sebagai media yang bebas dan boleh dipercayai," katanya dalam catatan blog.

Katanya, laporan akhbar itu tidak mengandungi maklumat baharu sebaliknya hanya mengulangi dakwaan dan menyiarkan semula dakwaan yang tidak dibuktikan.

"Mereka tidak dapat mengesahkan maklumat disebarkan, sebaliknya sumber tanpa nama dan dokumen yang dianggap misteri gagal dibuktikan.

"Ini mungkin tidak wujud atau mereka memperoleh maklumat salah dan tidak lengkap daripada pihak yang memusuhi pemimpin negara," katanya lagi.

Dalam laporan pada Isnin, WSJ mendakwa Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor membelanjakan AS$6 juta untuk membeli pakaian, kasut dan barangan kemas.

Menurut laporan itu, perbelanjaan dibuat antara 2008 dan 2015 dan adalah berdasar kepada dokumen-dokumen baru yang dimiliki dan diteliti mereka.

Menurut Salleh, rakyat Malaysia tidak harus terpengaruh dengan laporan WSJ, yang terus menyerang hal ehwal politik negara dan bercanggah dengan etika kewartawanan.

Katanya, laporan WSJ mengenai Malaysia adalah terdesak dan keterlaluan, malah apa yang dianggap akhbar itu sebagai prinsip berasaskan fakta kewartawanan bebas adalah tidak benar.

Media itu juga dianggap terlalu angkuh menyebarkan propaganda dan ia perlu ditolak kerana boleh menggugat keharmonian, kestabilan serta kemakmuran negara.

"Rakyat Malaysia tahu bagaimana hendak mengurus tadbir negara dan mengekalkan keamanan.

"Kami akan memastikan rakyat Malaysia yang menentukan masa depan negara melalui peti undi yang merupakan sebahagian daripada proses demokrasi," katanya.