ARSENAL meneruskan tekanan terhadap penyandang juara Manchester City dan pendahulu Liverpool dalam pemburuan kejuaraan Liga Perdana Inggeris (EPL) selepas membelasah West Ham United, 6-0 pada Ahad.

Dalam perlawanan yang berlangsung di Stadium London itu, anak buah Mikel Arteta terlebih dulu garang apabila memimpin separuh masa pertama dengan empat gol.

Gol The Gunners dijelmakan bermula dengan sentuhan William Saliba minit ke-32, sebelum Bukayo Saka melebarkan jaringan dengan gol minit ke-41.

Gabriel Magalhães juga tidak mahu ketinggalan mencipta nama selaku penjaring dengan gol minit ke-44 sebelum jaringan Leandro Trossard (m-47) memastikan pasukan pelawat ke bilik persalinan dengan kedudukan 4-0.

Separuh masa kedua, The Hammers angkatan yang dikemudikan pengendali berpengalaman David Moyes berusaha kembali bangkit memberi saingan.

Bagaimanapun, Arsenal yang terlalu unggul melebarkan jaringan sekali lagi menerusi Saka dengan gol minit ke-63 sebelum bekas bintang West Ham United, Declan Rice menambah kebolosan tuan rumah dengan gol minit ke- 65.

Tiga mata diraih di laman Hammers itu membolehkan Gunners terus menghimpit The Citizens dan The Reds dengan 52 mata selepas mengharungi 24 perlawanan.

Manchsester City pula di kedudukan kedua kurang satu perlawanan mengumpul 52 mata manakala Liverpool masih gah memimpin liga dengan 54 mata lebih satu perlawanan.

Kali terakhir Arsenal mencatat kemenangan liga enam gol di tempat lawan pada Disember 1935. - Sinar Harian/ Agensi