DANI Alves berkata Barcelona 'tidak mengambil berat tentang orang yang mencipta sejarah untuk kelab itu' selepas dibebaskan oleh gergasi LaLiga itu bulan lalu.

Pemain antarabangsa Brazil itu kembali ke Camp Nou November lalu dan membuat 17 penampilan selepas didaftarkan secara rasmi pada Januari, tetapi kontrak jangka pendeknya tidak diperbaharui.

Alves menghabiskan lapan tahun bersama Barca dalam tempoh sebelumnya di Catalonia dan memenangi 23 trofi dalam tempoh yang boleh dikatakan paling berjaya dalam sejarah kelab.

Sepanjang tempoh masa lalu itu, 377 peluang yang dicipta oleh Alves telah diperbaiki oleh hanya lima yang lain dari lima liga teratas Eropah, dua daripadanya ialah Lionel Messi dan Cristiano Ronaldo.

Walaupun bersyukur kerana berpeluang kembali, pemain pertahanan veteran itu kecewa dengan cara pemergian terbarunya dan membidik pihak yang bertanggungjawab mengendalikan kelab.

"Saya tidak meninggalkan kesedihan. Saya pergi dengan gembira kerana telah kembali ke Barcelona. Saya bermimpi selama lima tahun mahu menjalani detik kedua ini," katanya kepada The Guardian.

“Satu-satunya perkara yang saya tidak suka ialah bagaimana penghijrahan saya dikendalikan.

"Sejak saya tiba, saya menyatakan dengan jelas bahawa saya bukan lagi seorang lelaki berusia 20 tahun dan saya mahu sesuatu dilakukan secara berterusan, tanpa menyembunyikan perkara.

"Tetapi kelab ini telah melakukan perkara yang salah sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Barcelona tidak peduli dengan orang yang mencipta sejarah untuk kelab itu.

"Sebagai (peminat Barca), saya ingin Barcelona melakukan perkara yang berbeza. Saya tidak bercakap tentang diri saya kerana situasi saya adalah senario lain.

"Saya sentiasa berterima kasih kepada Xavi dan presiden kerana membawa saya kembali. Saya menemui kelab yang penuh dengan orang muda dengan idea yang luar biasa di atas padang.

"Tetapi ia perlu menambah baik kerja di luar bidang. Pemikiran benar-benar bertentangan dengan apa yang kita bina beberapa tahun lalu.

“Segala yang berlaku di atas padang adalah cerminan apa yang berlaku di luar.

"Saya menyokong Barcelona untuk kembali ke puncak, tetapi ia sangat rumit. Bola sepak lebih seimbang, ia adalah permainan kolektif. Dan itu telah ditinggalkan di kelab," katanya.