CELTA VIGO telah digantung 'sementara' Santi Mina daripada skuad utama ketika menunggu prosiding tatatertib selepas penyerang itu dijatuhi hukuman penjara empat tahun kerana penderaan seksual terhadap seorang wanita.

Seksyen Ketiga Mahkamah Sementara Almeria menjatuhkan hukuman kepada Mina berhubung satu kejadian pada 18 Jun 2017.

Menurut agensi berita Sepanyol EFE, rakan Mina dan pemain UD Ibiza, David Goldar, telah dibebaskan.

Perwakilan undang-undang Mina mengesahkan dia akan merayu keputusan itu.

Dalam satu kenyataan yang dilaporkan oleh EFE, mereka berkata: "Dengan kesilapan penting dalam penilaian ujian yang dijalankan dan oleh itu kejadian yang berlaku, [pasukan undang-undang] akan meneruskan untuk memfailkan rayuan yang sepadan dalam beberapa hari akan datang."

Celta kemudiannya mengakui hukuman mahkamah dan memaklumkan pembukaan prosiding tatatertib terhadap Mina sambil terus menghormati "hak pemain untuk mempertahankan diri" sebelum rayuannya.

Kenyataan kelab berbunyi: "Hasil keputusan Seksyen Ketiga Mahkamah Wilayah Almeria, yang dikeluarkan hari ini [Rabu], RC Celta telah memutuskan untuk membuka fail tatatertib ke atas pemain Santiago Mina untuk menjelaskan tanggungjawab kerjanya memandangkan. daripada resolusi ini.

“Atas sebab ini dan sebagai langkah berjaga-jaga, telah diputuskan untuk mengeluarkan pemain itu dari latihan pasukan utama buat sementara waktu, tanpa menjejaskan beliau meneruskan aktiviti yang ditunjukkan oleh kelab untuk tujuan ini.

"RC Celta menghormati hak pemain untuk bertahan, tetapi bertanggungjawab untuk mengambil tindakan terhadap peristiwa yang menjejaskan imej kelab dan secara langsung menyerang nilainya, sekali lagi menunjukkan penolakan mutlaknya terhadap kesalahan yang ditakrifkan dalam resolusi kehakiman."