EJEN Jurgen Klopp telah mengetepikan spekulasi bahawa pengurus Liverpool itu meninggalkan jawatannya di Anfield untuk mengendalikan pasukan kebangsaan Jerman.

Pengendali semasa Die Mannschaft, Hansi Flick, mendapat perhatian serius apabila pasukannya mengharungi prestasi yang suram sejak 15 bulan lalu, hanya memenangi empat daripada 16 perlawanan terakhir mereka dalam semua pertandingan.

Pemenang Piala Dunia empat kali itu tersingkir secara mengejut pada peringkat kumpulan Piala Dunia 2022 di Qatar, sebelum menduduki tempat ketiga dalam kumpulan Liga Negara-Negara UEFA selepas memenangi hanya satu daripada enam perlawanan mereka.

Jerman sejak itu gagal memenangi mana-mana daripada tiga perlawanan persahabatan mereka semasa rehat antarabangsa bulan ini, dengan keputusan seri 3-3 dengan Ukraine diikuti kekalahan berturut-turut tanpa menjaringkan gol menentang Poland dan Colombia.

Hanya Erich Ribbeck, yang hanya memenangi 10 daripada 24 perlawanannya sebagai pengurus antara 1998 dan 2000, mempunyai rekod yang lebih buruk sebagai pengurus Jerman berbanding Flick, dan FA Jerman dipercayai sedang mempertimbangkan masa depan jangka panjangnya.

Akhbar berita Jerman, Bild mendakwa bahawa pelantikan Klopp akan menjadi 'penyelesaian premium' untuk menyelesaikan masalah pasukan kebangsaan sekiranya mereka memutuskan untuk berpisah dengan Flick.

Bagaimanapun, ejen Klopp, Mark Kosicke menegaskan bahawa jurulatih berusia 56 tahun itu memiliki 'kontrak jangka masa panjang' di Liverpool, yang akan tamat pada Jun 2026, dan tidak berhasrat untuk meninggalkan Anfield.

Bercakap kepada Bild, Kosicke berkata, "Jurgen mempunyai kontrak jangka panjang dengan LFC dan DFB mempunyai jurulatih kebangsaan, jadi ia bukan satu isu bagi kami." -- Stadium Astro