UKRAINE 2 ICELAND 0

Ukraine telah layak ke Kejohanan Eropah 2024 selepas kemenangan 2-1 ke atas Iceland dalam perlawanan akhir play-off mereka.

Pemain Chelsea, Mykhailo Mudryk adalah wira perlawanan untuk Ukraine, yang ketinggalan pada minit ke-30 selepas jaringan hebat individu daripada penyerang Genoa, Albert Gudmundsson.

Pemain Valencia, Roman Yaremchuk menyangka dia telah menyamakan kedudukan untuk Ukraine tidak lama kemudian, namun sekadar berpuas hati hanya untuk melihat percubaannya ditolak kerana ofsaid.

Ukraine kemudiannya menyamakan kedudukan pada minit ke-54 menerusi pemain Girona Viktor Tsygankov, sebelum Mudryk menyempurnakan sepakan terbaik dari Heorhiy Sudakov.

Permainan ini berlaku di Wroclaw, Poland kerana perang Rusia-Ukraine yang sedang bergema.

Rusia menyerang jiran mereka pada Februari 2022 dan bola sepak antarabangsa tidak lagi dimainkan di Ukraine sejak itu, dengan permainan pasukan kebangsaan dihoskan di Poland, Jerman dan Republik Czech.

Rusia kini kekal diharamkan daripada bertanding di kejohanan antarabangsa oleh FIFA, badan penganjur bola sepak dunia, dan UEFA, badan induk bola sepak Eropah.

Kemenangan Ukraine ke atas Iceland bermakna mereka akan menentang Belgium, Romania dan Slovakia dalam Kumpulan E pada Euro musim panas ini di Jerman.

Perlawanan pembukaan mereka akan menentang Romania di Allianz Arena di Munich pada 17 Jun.