LEWIS Hamilton berkata Red Bull dan Ferrari 'berada dalam liga mereka sendiri' ketika Charles Leclerc dan Max Verstappen bersiap untuk bertarung sekali lagi di Grand Prix Perancis.

Leclerc muncul di tempat teratas di Grand Prix Austria dua minggu lalu dan akan memulakan perlumbaan Ahad di Litar Paul Ricard di petak pertama buat kali ketujuh musim ini.

Pemandu Ferrari itu mempunyai momentum di sisinya, tetapi dia masih mengekori saingan Red Bull, Verstappen dengan 38 mata menuju perlumbaan ke-12 2022.

Rakan sepasukan Verstappen, Sergio Perez, menduduki tempat ketiga dalam kelayakan selepas pulih daripada beberapa latihan yang membosankan, manakala pemandu Mercedes, Hamilton berada di tempat keempat.

Juara dunia tujuh kali, Hamilton masih memburu kemenangan pertamanya dalam kempen itu, tetapi ia nampaknya tidak mungkin tiba di grand prix ke-300nya berdasarkan kelayakan semalam.

"Bukannya ia mengecewakan, tetapi anda melakukan satu pusingan yang baik dan anda diberitahu masih ketinggalan 1.7 saat," kata Hamilton.

"Dan kemudian anda melakukan pusingan yang lebih baik namun masih lagi ketinggalan. Tiada apa yang boleh saya lakukan dalam kuasa saya untuk mengubahnya.

"Semua orang bekerja sekeras mungkin. Setiap hujung minggu kami datang dengan sedikit sebanyak untuk mencuba dan menambah baik, tetapi kadang-kadang itu tidak membuat perbezaan dan itu sukar.

"Dua pasukan teratas berada dalam liga mereka sendiri. Saya datang ke sini hujung minggu ini dengan harapan kami akan berada dalam lingkungan tiga perpuluhan daripada mereka, dan kami ketinggalan kedua.

"Jika ia adalah seperti ini, ia akan mengambil sedikit masa sebelum kami menang, tetapi ia tidak mustahil."