LEWIS Hamilton berkata dia tidak memikirkan tentang perlumbaan kejuaraan Formula Satu selepas tewas kepada pendahulu dan pesaing, Max Verstappen, di Grand Prix Amerika Syarikat.

Verstappen kini mendahului 12 mata ketika berbaki lima perlumbaan musim ini hasil kemenangan di Austin, di mana bintang Red Bull itu berjaya mengatasi juara dunia, Hamilton.

Pelumba kelahiran Belanda, Verstappen, kini telah memenangi lapan perlumbaan bagi 2021. Hanya pada 2016, ketika Hamilton tewas kepada Nico Rosberg di sebalik memenangi 10 grand prix, memiliki sekurang-kurangnya meraih lapan kemenangan untuk memenangi kejuaraan.

Hamilton merenung keputusan itu sambil menjangkakan perlumbaan sukar selepas ini ketika usaha pemandu Mercedes itu untuk mengejar Verstappen di puncak kedudukan kejuaraan.

"Tidak memikirkannya pada masa ini," kata Hamilton kepada mengenai jurang 12 mata saingan kejuaraan.

"Hanya perlu gembira dengan tugas yang saya lakukan, dan kami tidak kurang bernasib baik… tidak cukup pantas untuk menang, tetapi hanya melihat ke hadapan dan mengambilnya satu perlumbaan pada satu masa.

"Terdapat dua litar yang kuat untuk Red Bull jadi kami perlu meminimumkan kekuatan mereka dan melakukan kerja yang lebih baik."

Hamilton berkata lagi, "Saya benar-benar berfikir sejenak kita mungkin boleh menang, saya memberikan segala-galanya di luar sana.

"Saya rasa mereka lebih pantas sepanjang minggu. Hanya dalam keadaan panas, itulah kekuatan sebenar mereka telah bersinar sepanjang perlumbaan."