Harimau Malaya mengutip tiga mata berharga apabila menundukkan cabaran Garuda di Gelora Bung Karno dalam perlawanan dramatik aksi pertama Kumpulan G kelayakan Piala Dunia 2022 pada Khamis malam.

Cabaran skuad negara sebenarnya sudah bermula di luar stadium apabila berdepan provokasi penyokong Garuda, termasuk Ekor Harimau atau kumpulan penyokong Malaysia yang disambut dengan balingan batu.

Kemudian, dua kali skuad kendalian Tan Cheng Hoe ketinggalan sebelum bangkit dan meledak gol kemenangan pada minit-minit akhir perlawanan.

Garuda membuka tirai jaringan seawal minit ke-12 menerusi gerakan cantik mengelirukan barisan pertahanan negara yang disudahkan pemain kelahiran Brazil, Alberto Goncalves.

Pendahuluan mereka hanya bertahan pada minit ke-37 apabila Mohamadou Sumareh yang tidak sampai seminit masuk menolak bola ke melepasi penjaga gol Indonesia.

Bagaimanapun, belum habis sorakan gol penyamaan oleh rombongan Malaysia, Indonesia merentap kegembiraan pelawat apabila Goncalves sekali lagi meledak daripada kealpaan benteng negara.

Kedua-dua musuh tetangga saling berbalas serangan, ketika peluang lebih banyak dimiliki skuad Malaysia tetapi gagal disudahkan sebaiknya.

Sehinggalah pada minit ke-97, akhirnya gegak gempita Gelora Bung Karno disentak dan senyap tatkala hantaran lintang Matthew Davies ditampan masuk ke gawang oleh Sumareh untuk jaringan ketiga negara.

Skuad Harimau Malaya seterusnya berdepan Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada Selasa ini.