PEP Guardiola mendedahkan dia tidak mahu mempertaruhkan Erling Haaland ketika meraih keputusan seri dalam saingan Liga Juara-Juara bertemu FC Copenhagen kerana penyerang itu 'sangat, sangat letih'.

Haaland berada di bangku simpanan dan ia menyaksikan City, berkurangan kepada 10 pemain selepas Sergio Gomez dibuang padang, bermain dengan kebuntuan tanpa jaringan di ibu negara Denmark awal pagi tadi.

Haaland, yang telah menjaringkan 20 gol dalam hanya 13 penampilan, direhatkan sebelum perlawanan Liga Perdana Inggeris bertemu Liverpool Ahad ini, tetapi Guardiola membayangkan mungkin ada lebih banyak keputusan atas pemilihannya.

Pengurus City berkata mengenai pemain berusia 22 tahun itu: 'Dia menamatkan perlawanan menentang Southampton jadi, sangat letih dan tidak sempat pulih dengan baik.

"Semalam kurang baik, hari ini (dia) lebih baik sedikit tetapi tidak sempurna jadi kami memutuskan untuk tidak mengambil risiko."

Guardiola berasakan Haaland bukan satu-satunya pemain yang merasai kesan daripada usaha mereka baru-baru ini.

Dia berkata: "Saya berfikir tentang tahap tenaga. Ramai pemain tidak bermula kerana mereka benar-benar letih dengan keletihan.

"Phil (Foden) juga mempunyai beberapa masalah dan Bernardo (Silva) sangat letih semalam, dia memberitahu kami. Pemain yang saya mainkan berasa lebih baik."