MASALAH kertas kerja akan menghalang Thom Haye dan Ragnar Oratmangoen daripada bermain untuk Indonesia menentang Vietnam pada 21 Mac bagi kelayakan Piala Dunia 2026.

Haye dan Oratmagoen telah hadir di Jakarta sejak 11 Mac lalu namun kedua-duanya tidak dapat mengangkat sumpah kerakyatan Indonesia, yang mana ini merupakan langkah terakhir prosedur kerana kedua-dua dokumen naturalisasi mereka hanya disiapkan pada Rabu.

Seorang lagi pemain dari Belanda, Nathan Tjoe-A-On, mengangkat sumpah pada 11 Mac selepas mendarat di Indonesia kerana dokumen penaturalisasiannya dilengkapkan pada penghujung Disember 2023.

Haye, Tjoe-A-On dan Oratmagoen berada dalam senarai 28 pemain Indonesia yang dipanggil untuk dua perlawanan menentang Vietnam pada 21 Mac di Stadium Gelora Bung Karno dan 26 Mac di Stadium My Dinh.

Menurut Arya Sinulingga, anggota Persatuan Bola Sepak Indonesia (PSSI), Indonesia baru sahaja kembali bekerja selepas cuti pada 13 Mac, tarikh akhir penyerahan senarai skuad kepada AFC dan FIFA, sehingga tiada masa untuk menyiapkan kertas kerja bagi Haye dan Oratmagoen untuk mereka menyertai Indonesia menentang Vietnam pada 21 Mac.

PSSI sedang berusaha supaya kedua-dua pemain ini dapat bermain perlawanan kedua menentang Vietnam di Hanoi pada 26 Mac ini.

Mereka mesti mengarahkan pemain mengangkat sumpah, kemudian menukar persekutuan mereka dari Belanda ke Indonesia mengikut sistem FIFA.

Haye kini bermain untuk SC Heerenveen dalam liga kebangsaan Belanda. Pemain tengah berusia 28 tahun itu telah bermain 76 perlawanan dan menjaringkan enam gol.

Dia dan seorang lagi pemain naturalisasi Indonesia, Sandy Walsh, berada dalam skuad Belanda yang memenangi Kejohanan Eropah B17 2012.

Oratmangoen juga bermain dalam liga kebangsaan Belanda, kerana dia dipinjamkan ke Fortuna Sittard dari Groningen.

Penyerang berusia 25 tahun itu tidak menjaringkan gol selepas 84 perlawanan, sejak musim 2021-2022. Bagaimanapun, pemain berketinggian 1.8 meter (m) itu masih dijangka menjadi pilihan yang baik buat Indonesia di barisan serangan.

Sebelum ini, Indonesia tidak berjaya mendapatkan semula penjaga gol Maarten Paes, yang bermain untuk kelab Amerika FC Dallas. Penjaga gol berusia 25 tahun itu menghadapi masalah membuktikan dia tidak pernah bermain untuk pasukan kebangsaan lain sebelum Indonesia.

Bagaimanapun, PSSI yakin Paes akan berjaya mendapat kerakyatan Indonesia sebelum Jun 2024.
Selain Haye dan Oratmangoen, Indonesia mempunyai sembilan pemain naturalisasi dalam senarai skuad mereka untuk pertembungan dengan Vietnam: pertahanan Shayne Pattynama, Jordi Amat, Sandy Walsh, Justin Hubner, Jay Idzes, Nathan Tjoe Aon, pemain tengah Marc Klok, Ivar Jenner dan penyerang Rafael Struick.

Dengan satu mata selepas dua perlawanan, Indonesia kini berada di tangga tercorot Kumpulan F pada pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2026, dua mata di belakang tempat kedua Vietnam.

Jurulatih Shin Tae-yong optimis dengan persiapan dan menyasarkan untuk menewaskan Vietnam di tempat sendiri dan di tempat lawan.

*Artikel asal yang disiarkan di Stadium Astro