SADIO Mane berbangga kerana telah membantu Senegal mengatasi Mesir dan layak ke Piala Dunia dan berkata dia 'lebih bertuah' untuk mengatasi rakan sepasukan Liverpool, Mohamed Salah.

Senegal menewaskan Mesir menerusi sepakan penalti pada perlawanan penentuan kelayakan Selasa lalu di Dakar selepas menang 1-0 untuk menyamakan kedudukan 1-1 secara agregat.

Mane membenamkan sepakan penalti yang dibayangi pemain Mesir - termasuk Salah, yang terlepas sepakan pembukaan, yang disasarkan lampu laser daripada tempat penonton.

Kejayaan Senegal muncul tujuh minggu selepas menewaskan lawan yang sama - juga menerusi sepakan penalti - dalam perlawanan akhir Piala Negara-Negara Afrika.

Walaupun gembira dapat mengatasi rakannya, Salah, Mane menerima keputusan kedua-dua perlawanan mungkin berbeza.

"Saya menang dua kali dan dia kalah dua kali. Saya lebih bertuah kerana dapat berada di atas," kata Mane kepada OnTime Sports.

"Saya amat berbangga kerana kami memenangi Piala Negara-Negara Afrika dan kini layak ke Piala Dunia, ia adalah impian saya.

"Ia adalah perlawanan yang sukar untuk kedua-dua pasukan. Peminat kami mendorong kami untuk menang dan kami tidak berhenti berjuang.

"Kami tahu perlawanan itu tidak mudah tetapi kami menekan diri untuk menjaringkan gol."