Pemain nombor satu dunia, Kento Momota terpaksa bertarung sengit dalam set pertama ketika bertemu Viktor Axelsen dari Denmark sebelum berjaya bergelar juara perseorangan lelaki Malaysia Masters 2020 di Axiata Arena, pada Ahad.

Pemain dari Jepun itu mengambil masa satu jam untuk menumpas Axelsen, yang menduduki ranking kelima dunia, menerusi 'straight set' 24-22, 21-11.

"Ini kejohanan yang pertama tahun ini, jadi saya terpaksa beri tumpuan sepenuhnya pada kejohanan ini. Ia memang amat sukar bagi kejohanan ini kerana badan saya berkeadaan tidak sempurna.

"Saya tidak menyatakan yang saya paling kuat hingga membolehkan saya menewaskan semua orang walaupun dalam keadaan tidak sempurna, tetapi deria saya lebih tajam dalam menyerang dan memungut mata saya... yakin.

"Walaupun lawan mendapat mata, saya biarkan saja dan terus tumpu untuk mata berikutnya. Perkara-perkara begitu, adalah perbezaan antara saya dan pemain lain," katanya kepada media selepas perlawanan itu.

Pada edisi Malaysia Masters sebelum ini, Momota terkeluar pada pusingan pembukaan setelah tewas kepada rakan senegara, Kenta Nishimoto.

Pemain nombor satu dunia, Chen Yu Fei dari China menjuarai perseorangan wanita dengan permainan singkat berlangsung selama 37 minit untuk menewaskan pemain nombor dua dunia, Tai Tzu Ying dari Taiwan dengan 21-17, 21-10.

Beregu wanita dari China, Li Wen Mei-Zheng Yu (ranking ke-10 dunia) membuat kejutan menang setelah menewaskan rakan senegaranya, Du Yue-Li Yin Hui, yang juga ranking ketujuh dunia dengan keputusan 21-19, 16-21, 21-19.

Satu lagi pasangan dari China menang beregu campuran, apabila pasangan nombor satu dunia, Zheng Si Wei-Huang Ya Qiong memenangi kategori itu selepas menewaskan pasangan nombor dua dunia, Wang Yi Lyu-Huang Dong Ping (China), 21-19, 16-21, 21-19.

Dalam acara beregu lelaki, Kim Gi Jung-Lee Yong Dae dari Korea Selatan menewaskan pemenang ketiga kejohanan, Li Jun Hui-Liu Yu Chen dari China 21-14, 21-16 untuk bergelar juara.

-- BERNAMA