LOUIS VAN GAAL mengumumkan bahawa dia sedang menerima rawatan untuk kanser prostat.

Bercakap dalam rancangan TV Belanda Humberto, ketua jurulatih Belanda itu berkata dia telah lama melawan penyakit itu dan telah menjalani 25 pusingan rawatan radiasi.

Van Gaal, 70, menyelia dua perlawanan persahabatan antarabangsa dengan Belanda bulan lalu, dengan pasukannya menewaskan Denmark 4-2 dan seri 1-1 dengan Jerman.

Bekas bos Manchester United, Barcelona, Bayern Munich dan Ajax itu berkata dia menyembunyikan diagnosisnya daripada pemainnya, dan mendedahkan dia dimasukkan ke hospital untuk menjalani rawatan peribadi semasa tempoh rehat aksi antarabangsa.

Van Gaal memberitahu penyampai Humberto Tan bahawa dia mahu pemainnya, yang telah layak ke Piala Dunia, terus fokus pada tugas mereka.

"Anda tidak mati akibat kanser prostat, sekurang-kurangnya tidak dalam 90 peratus kes," katanya.

"Ia biasanya penyakit biasa lain yang membunuh anda. Tetapi saya mempunyai bentuk yang agak agresif, disinari sebanyak 25 kali. Kemudian anda mempunyai banyak pengurusan yang perlu dilakukan untuk menjalani kehidupan.

"Saya memang mendapat layanan istimewa di hospital. Saya dibenarkan masuk melalui pintu belakang apabila saya pergi ke temu janji dan terus ditolak ke bilik lain. Saya telah dilayan dengan baik.

"Anda sudah tentu akan memberitahu rakan-rakan dan saudara-mara anda mengenainya. Hakikat bahawa tiada apa-apa khabar yang keluar lagi juga mengatakan sesuatu tentang persekitaran saya. Itu bagus."