PHNOM PENH: Bintang sukan tari negara Sam Jee Lek tidak nyenyak tidur apabila memikirkan misi mempertahankan pingat emas acara breakdance (B-Boys) di Sukan SEA 2023, yang dimenanginya pada Selasa.

Sam atau dikenali Lego Sam mendedahkan bahawa beliau menghadapi tekanan dalam usaha memastikan pingat emas kekal miliknya pada edisi di Kemboja kali ini.

"Saya dedikasikan pingat emas ini buat keluarga dan rakan-rakan yang terus menyokong saya dan paling penting buat diri sendiri yang dipaksa berusaha keras. Saya sangat gembira semua usaha saya berbaloi.

"Saya mula tidak dapat tidur lena selepas Tahun Baharu Cina tahun ini. Apabila saya tutup mata, saya terfikirkan Sukan SEA dan apabila terjaga saya terus paksa diri dengan menggandakan latihan untuk pertahankan emas di sini," katanya kepada Bernama.

Pada aksi final di Olympic Complex Marquee, atlet berusia 27 tahun itu memukau juri dengan gerak tari yang cukup bertenaga untuk membawa pulang pingat emas selepas mengecewakan pesaing terdekat dari Thailand Chinavut Chantarat (Cheno) dengan 3-0.

Justeru, Sam amat berharap dengan pencapaian hebat di Phnom Penh akan menarik perhatian Majlis Sukan Negara (MSN) untuk membantu pembangunan sukan tari negara.

Atlet kelahiran Seremban, Negeri Sembilan itu juga berharap mendapat khidmat jurulatih luar dalam memastikan dirinya lebih bersedia untuk bertanding dengan peserta bertaraf dunia dan memburu slot ke Sukan Olimpik Paris 2024.

"MSN selalu bantu saya dengan menaja tiket penerbangan apabila saya menyertai kejohanan antarabangsa sebelum ini, namun saya berharap akan ada peruntukan untuk mendapatkan khidmat jurulatih luar kerana ia agak sukar untuk mendapat jurulatih di Malaysia," katanya.

Sementara itu, Sam berharap dapat menempatkan diri dalam kelompok 40 terbaik tahun ini bagi membolehkannya mendapat peluang menyertai pusingan akhir kelayakan ke Sukan Olimpik.

Sam yang ketika ini berada di kedudukan ke-85 dalam ranking kelayakan Olimpik berkata, hanya 16 daripada 40 penari terbaik daripada pusingan kelayakan berpeluang berentap di pusingan akhir kelayakan Sukan Olimpik.

Pada edisi 2019 di Manila, Filipina, Sam muncul penyumbang pingat emas pertama Malaysia dalam sukan tari menerusi disiplin breakdance. Bagaimanapun, B-Boys tidak dipertandingkan di Hanoi, Vietnam pada 2021.

Sam pernah memenangi lebih 80 gelaran dalam pelbagai kejohanan disertainya, termasuk memenangi Red Bull BC One pada 2015 dan 2016.

-- BERNAMA