KUALA LUMPUR: Sabah FC berjaya membawa pulang bekalan tiga mata berharga selepas menundukkan Penang FC 2-1 pada aksi Liga Super 2023 di Stadium Bandaraya Pulau Pinang, George Town, malam ini.

Babak pertama menyaksikan, skuad Sang Badak selaku pelawat terlebih dahulu membolosi gawang Penang FC seawal minit kesembilan selepas bola yang disepak Ramon Machado de Macedo terkena kaki Irfan Fazail dan melantun masuk ke dalam gol tuan rumah.

Sabah FC terus menambah duka anak didik Manzoor Azwira Abdul Wahid apabila menggandakan kedudukan hasil tandukan Ramon selepas menerima hantaran lintang pemain kelahiran England, Daniel Ting, pada minit kecederaan (45+2).

Bersambung babak kedua, skuad Harimau Kumbang yang cuba bangkit melakukan serangan balas berhasil menembusi benteng Sang Badak apabila Muhammad Alif Anuar Ikmalrizal yang membuat larian jauh sebelum melakukan sepakan penyudah selepas menerima hantaran Muhammad Hadin Azman pada minit ke-76.

Asakan demi asakan dilakukan kedua-dua pasukan untuk mencari gol tambahan hingga ke wisel penamat dan keputusan kekal 2-1 memutlakkan kemenangan buat Sabah FC.

Kemenangan itu sekali gus mengubat luka skuad kendalian Datuk Ong Kim Swee yang tewas 0-1 semasa menentang Selangor FC minggu lepas namun kekal berada di tangga kelima liga dengan mengutip 36 mata manakala Penang FC kekal di tangga ke-10 dengan 19 mata.

Sementara itu, di Stadium Darul Makmur, Kuantan, Sri Pahang FC memanfaatkan peluang bermain di laman sendiri mencatat kemenangan tipis ke atas Perak FC 1-0 untuk mengutip tiga mata penuh.

Skuad Tok Gajah menguasai perlawanan namun hanya berhasil memecah kebuntuan pada babak kedua menerusi kapten pasukan Shaheeswaran Thavakumar yang meledakkan gol tunggal pada minit ke-15.

Sri Pahang kini menghuni tangga keempat liga dengan 37 mata manakala Perak FC di tempat ke-11 dengan 13 mata.

-- BERNAMA