LIVERPOOL mengalami kerugian sebelum cukai sebanyak 9 juta pound musim lalu kerana peningkatan pendapatan komersial tidak mengimbangi kejatuhan wang yang diperoleh daripada pendapatan media dan kutipan hari perlawanan.

12 bulan sebelumnya telah menghasilkan keuntungan kecil sebanyak 7.5 juta pound.

Aliran pendapatan terbesar Liverpool pada 2022-23 ialah 272 juta pound, naik 25 juta pound, yang dijana daripada pendapatan luar padang tetapi tersingkir dari pusingan 16 Liga Juara-Juara setahun selepas mara ke final bermakna wang televisyen turun sebanyak 19 juta pound kepada 242 juta pound.

Perolehan hari perlawanan juga turun sebanyak 7 juta pound disebabkan oleh kurang perlawanan yang dimainkan sepanjang musim lepas selepas kempen sebelumnya apabila kelab itu bermain dalam setiap perlawanan -- sejumlah 63 perlawanan.

Walaupun pendapatan keseluruhan kekal sama pada 594 juta pound, peningkatan kos bagi perbelanjaan kakitangan meningkat 79 peratus sejak 2018, meningkat daripada 208 juta pound enam tahun lalu kepada 373 juta pound.

“Mengendalikan kelab hebat ini dengan cara yang mampan daripada segi kewangan dan mengikut prinsip pentadbiran bola sepak telah menjadi keutamaan kami sejak FSG (Kumpulan Sukan Fenway) menjadi pemilik LFC pada 2010,” kata pengarah urusan Andy Hughes.

“Walaupun kos bola sepak meningkat dengan ketara, kejayaan operasi komersial kami menunjukkan kekuatan kedudukan kewangan asas kami supaya kami boleh terus beroperasi secara mampan sambil bersaing di peringkat tertinggi bola sepak.

“Walaupun keputusan kewangan kelihatan terjejas, apa yang kekal adalah tarikan global kelab yang semakin meningkat dan, terima kasih kepada sokongan anda yang menakjubkan, LFC terus menjadi kelab yang paling banyak diikuti di peringkat global dalam Liga Perdana Inggeris.”

Pendapatan hari perlawanan akan meningkat selepas gerai Anfield Road baharu dibuka sepenuhnya awal bulan ini, menjadikan kehadiran Anfield kepada 61,000.

"Hasil hari perlawanan adalah bahagian yang sangat penting dalam keseluruhan model kemampanan kewangan kami," tambah Hughes.

Dalam tempoh laporan, Liverpool menandatangani Darwin Nunez, Cody Gakpo, Calvin Ramsay dan penjaga gol pasukan remaja Kornel Misciur untuk gabungan yuran permulaan sebanyak 105 juta pound dan melepaskan khidmat pemain seperti Sadio Mane, Divock Origi, Takumi Minamino dan Neco Williams.

Terdapat juga pembaharuan kontrak yang ketara untuk Mohamed Salah -- yang menjadi penerima pendapatan tertinggi dalam sejarah kelab dengan perjanjian 300,000 pound seminggu yang dilaporkan -- Joe Gomez, Harvey Elliott, Curtis Jones, Jarell Quansah, Stefan Bajcetic dan Ben Doak.

*Artikel asal yang disiarkan di Stadium Astro