MELAKA: Malaysia menyasarkan untuk mencatat keputusan terbaik sekali gus dinaikkan ke Kumpulan Satu kejohanan tenis wanita Billie Jean King Cup yang akan berlangsung di Pusat Tenis Nasional, Jalan Duta di Kuala Lumpur, dari 8 hingga 14 Ogos depan.

Presiden Persatuan Lawn Tenis Malaysia (LTAM) Mirzan Tun Mahathir berkata ini kerana sudah sekian lama Malaysia bersaing dalam Kumpulan Dua kejohanan antarabangsa itu sejak diperkenalkan pada 1963.

Beliau berkata 11 negara yang terdiri daripada Taiwan, Singapura, Thailand, Hong Kong, Iran, Pacific Oceania, Vietnam, Iraq, Laos, Maldives dan Malaysia telah menyatakan komitmen untuk menyertai kejohanan berkenaan.

"Dalam Kumpulan Dua (kejohanan berkenaan), Malaysia akan berdepan Thailand, Hong Kong dan Taiwan.

"Cabaran terbesar Malaysia adalah Thailand memandangkan mereka pemenang pingat emas dalam acara tenis pada Sukan SEA di Hanoi baru-baru ini," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Mirzan berkata setakat ini enam pemain sudah dikenal pasti untuk mewakili Malaysia, namun bergantung kepada prestasi ditunjukkan mereka dalam beberapa pertandingan kebangsaan dan antarabangsa sebelum bermula kejohanan Billie Jean King Cup.

"Kita masih dalam proses untuk memilih pemain mewakili negara pada kejohanan peringkat antarabangsa itu kerana mereka perlu mengumpul mata mencukupi," katanya.

Sementara itu, Mirzan berkata LTAM sekali lagi diberi penghormatan oleh Persekutuan Tenis Antarabangsa (ITF) untuk menganjurkan tiga kejohanan ITF Men's World Tennis Tour M15 yang berlangsung di Seremban, Negeri Sembilan dari 18 hingga 24 Julai, Kuala Lumpur (25-31 Julai) dan Kuching, Sarawak (1-7 Ogos).

Kejohanan itu akan memberi ruang kepada pemain untuk beraksi di ATP Challenger Tour dan ATP Tour sebelum bersaing di peringkat Grand Slam.

Kedua-dua kejohanan tersebut melibatkan kira-kira 550 pertandingan di 70 negara dengan menawarkan hadiah wang tunai bernilai USD15,000 dan USD25,000.

-- BERNAMA