KUALA LUMPUR: Malaysia mengulangi kejayaan mara ke pentas akhir Kejohanan Piala Dunia Sepak Takraw buat kali ketiga apabila mengetepikan cabaran negara serumpun, Indonesia 2-0 pada saingan separuh akhir di Stadium Titiwangsa di sini malam tadi.

Keputusan yang dilakar sekali gus menyaksikan misi menamatkan dominasi sepak takraw Thailand kian membara berbaki beberapa jam lagi aksi akhir berlangsung petang ini selepas seteru utama itu turut mara selepas menewaskan Korea Selatan 2-0 (15-5,15-10).

Ia pentas final ketiga Kejohanan Piala Dunia buat kedua-dua pasukan dengan Thailand meraih dua kemenangan masing-masing pada 2011 di Kuala Lumpur diikuti edisi 2017 di Hyderabad, India.

Pada aksi menentang Indonesia, ketua jurulatih negara Ahmad Jais Baharun membuat percaturan meletakkan Amirul Zazwan Amir, Muhammad Haziq Hairul Nizam dan Muhammad Noraizat Mohd Nordin menggalas tanggungjawab memberi mata pertama negara dengan keputusan 15-12 dan 15-9.

Kemenangan itu turut menyuntik motivasi regu utama negara Farhan Adam, Mohammad Syahir Mohd Rosdi dan Mohamad Azlan Alias yang turun pada perlawanan kedua dengan kemenangan straight set 15-9 dan 15-7.

Sementara itu, Amirul Zazwan ketika ditemui selepas perlawanan menyifatkan strategi jurulatih dalam mencatur pemain pada saingan separuh akhir membuahkan hasil apabila menundukkan Indonesia dalam pertarungan 100 minit tersebut.

"Beliau tahu kemampuan semua pemain dan kami percaya antara satu sama lain. Buat masa sekarang, kita tak fikir siapa yang akan diturunkan esok sebab beliau mahu kami hadapi perlawanan satu-persatu," katanya.

Kali terakhir skuad Malaysia meraih kemenangan ke atas Thailand dalam acara berpasukan ialah di Sukan SEA Manila 1991 ketika turut dibarisi ketua jurulatih skuad sepak takraw negara Ahmad Jais.

Rabu lepas, skuad kebangsaan melakar sejarah apabila berhasil menamatkan penguasaan Thailand selepas menewaskan pasukan negara itu pada pertandingan akhir acara regu dan double masing-masing dengan keputusan 2-0.

-- BERNAMA