FRANCESCO Bagnaia mengimbas kembali 'permulaan terbaik untuk perlumbaan dalam hidupnya' selepas dia melonjak dari tempat kesembilan di grid kepada kemenangan dalam Grand Prix Malaysia.

Pelumba Ducati itu mendahului 23 mata pada kemuncak perlumbaan kejuaraan MotoGP dengan hanya satu perlumbaan lagi, bermakna dia hanya perlu menduduki tempat ke-14 untuk merangkul kejuaraan bulan depan di Valencia.

Penunggang kelahiran Itali itu kelihatan bergelut untuk bersaing untuk podium, walaupun dengan saingan Fabio Quartararo bermula di tempat ke-12, kedua-duanya kelihatan terkeluar sebelum lampu padam di Sepang.

Tetapi pergerakan hebat di bahagian dalam selekoh pertama menaikkan Bagnaia ke tangga kedua, sebelum rempuhan pendahulu perlumbaan Jorge Martin secara berkesan membantunya memberikannya kemenangan besar -- yang dia tidak dapat menahan kegembiraannya selepas itu.

"Saya ingin mengatakan bahawa saya mempunyai permulaan terbaik untuk perlumbaan dalam hidup saya," katanya. "Ia adalah sempurna. Mengikuti Jorge memberikan kesan kepada dan saya mula tertekan.

"Tetapi kemudian dia terjatuh, malangnya, dan kami melakukan kerja yang sangat baik untuk mengejar kejuaraan. Kami boleh berasa sangat gembira."