LEGENDA Brazil Cafu percaya apa-apa selain memenangi Piala Dunia di Qatar akan dianggap sebagai kegagalan untuk Selecao.

Skuad kendalian Tite melepasi kelayakan Piala Dunia apabila mereka mengungguli kumpulan Amerika Selatan selepas tidak tewas dalam 17 perlawanan, menang 14 dan seri tiga.

Pasukan ranking nombor satu dunia dan pemenang lima kali itu telah dilabelkan sebagai pilihan untuk menjulang Piala Dunia Disember ini.

Brazil, yang dibarisi gandingan Liverpool, Alisson dan Fabinho, bersama duo Paris Saint-Germain Neymar dan Marquinhos, telah diundi ke dalam kumpulan dengan Serbia, Switzerland dan Cameroon.

Bagaimanapun, Selecao tidak muncul dalam perlawanan akhir Piala Dunia sejak 2002, apabila mereka memenangi pertandingan itu, dengan empat edisi terakhir menyaksikan pasukan Eropah menang.

Cafu -- satu-satunya pemain yang muncul dalam tiga pusingan akhir berturut-turut, menang pada 1994, kalah pada 1998 dan menjadi kapten pada kemenangan 2002 -- percaya sudah tiba masanya untuk Brazil merangkul Piala Dunia keenam.

"Setiap pertandingan yang disertai Brazil adalah tekanan untuk memenanginya. Mereka adalah negara besar di dunia dengan sejarah yang besar," kata Cafu kepada BBC Sport.

"Tekanan untuk menang sentiasa ada dalam mana-mana perlawanan, bukan hanya Piala Dunia. Kami mempunyai generasi pemain bola sepak Brazil yang sangat baik yang datang jadi jangkaan ada seperti biasa.

"Sudah tiba masanya kita menang, jelas sekali jika kita tidak memenangi Piala Dunia ia akan menjadi satu kegagalan. Kita semua mempunyai jangkaan dan harapan bahawa kita boleh melakukannya."