KUALA LUMPUR: Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) Datuk Hamidin Mohd Amin menghadiri mesyuarat Ahli Majlis Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) ke-26 di Jeddah, Arab Saudi, semalam.

FAM menerusi kenyataan dikeluarkan di Facebook rasmi badan induk itu hari ini, memaklumkan mesyuarat itu dipengerusikan Presiden FIFA Gianni Infantino dan diadakan seiring dengan Piala Dunia Kelab FIFA 2023 yang turut berlangsung di Jeddah.

"Mesyuarat ahli majlis berlangsung dengan sangat efektif dan produktif yang mana kita memutuskan perkara penting dalam bola sepak belia dan juga rangka kerja latihan bola sepak pembangunan wanita," kata Hamidin.

Antara butiran penting lain diputuskan ahli majlis pada mesyuarat itu termasuk mengesahkan Piala Dunia Kelab FIFA kini dikenali sebagai Mundial de Clubes FIFA dengan penampilan kelab daripada setiap enam konfederasi - Afrika, Asia, Eropah, Amerika Utara dan Tengah, Caribbean, Amerika Selatan serta Oceania.



Menurut kenyataan itu, perubahan tersebut bermula secara efektif pada 2025 yang menyaksikan Amerika Syarikat sebagai tuan rumah.

Ahli majlis juga memutuskan Chile akan menjadi tuan rumah untuk Piala Dunia Bawah 20 Tahun (B-20) 2025 manakala Poland akan menjadi hos Piala Dunia Wanita B-20 2026.

-- BERNAMA