PRESIDEN FIFA, Gianni Infantino, dengan tegas menolak kemungkinan kad biru memainkan peranan dalam ujian 'sin bins' pada masa depan.

Kad biru ditetapkan sebagai isyarat yang akan digunakan oleh pengadil untuk menunjukkan bahawa seorang pemain telah dibuang padang buat sementara waktu dalam protokol ujian 'sin bin' yang akan dilaksanakan bermula 9 Februari, dan telah ditandatangani pada mesyuarat lembaga penggubalan undang-undang perlawanan FIFA.

Bagaimanapun, apabila laporan mengenai kad biru diedarkan pada 8 Februari, mereka menerima reaksi negatif sebahagian besarnya, dan IFAB menarik balik inisiatif tersebut pada hari yang dijadualkan untuk penerbitan, memetik keperluan untuk perbincangan lanjut pada mesyuarat agung tahunan organisasi.

Pada malam sebelum pertemuan di Loch Lomond, Infantino berkata, “Tidak akan ada sebarang kad biru digunakan di peringkat elit. Ini adalah topik yang tidak wujud untuk kita.


“FIFA menentang sepenuhnya kad biru. Saya tidak mengetahui topik ini. Saya Presiden FIFA, dan saya rasa FIFA mempunyai suara dalam IFAB. Jadi, saya tidak tahu sama ada anda mahukan tajuk berita, ‘Kad merah untuk kad biru!'

“Setiap cadangan dan setiap idea perlu dilayan dengan hormat, sudah tentu. Tetapi, sebaik sahaja anda melihatnya, anda juga perlu melindungi permainan, intipati permainan, tradisi permainan, dan tiada kad biru.”