GERGASI Ligue 1, Paris Saint-Germain (PSG) memberi bayangan bersedia meninggalkan Parc des Princes selepas Majlis Bandaraya Paris (MBP) mengesahkan stadium itu tidak akan dijual, kata presiden kelab, Nasser Al-Khelaifi pada Khamis.

“Terlalu mudah untuk mengatakan sekarang bahawa stadium tersebut tidak lagi untuk dijual.

“Kami tahu apa yang kami mahu di Paris, kami membuang masa bertahun-tahun untuk mencuba dan membelinya.

“Lebih mudah untuk kami sekarang, kami tahu apa yang kelab ini mahu. Ia sudah berakhir untuk kami. Kami mahu keluar dari Parc,” kata Al-Khelaifi kepada pemberita di Kongres Kesatuan Bola Sepak Eropah (UEFA).

Pada tahun lalu, PSG berkata akan mencari alternatif selepas Datuk Bandar Paris, Anne Hidalgo memaklumkan stadium itu bukan untuk dijual yang akhirnya disahkan MBP pada Rabu.

“Jualan yang tidak diinginkan, keputusan tanpa berpatah balik...Itulah sebabnya kami perlu menolak penjualan Parc hari ini.

“Kami tidak mahu menjual warisan Paris,” tegas Timbalan Datuk Bandar Paris untuk sukan, Pierre Rabadan.

Sebagai rekod, Parc des Princes telah menjadi rumah kepada PSG sejak 1974, empat tahun selepas kelab itu ditubuhkan.

INFO

Parc des Princes merupakan sebuah stadium bola sepak di Paris, berdekatan dengan Stade Jean-Bouin dan Stade Roland Garros.

Stadium berkapasiti 47,929 tempat duduk menjadi gelanggang kepada PSG sejak 1974.

Sebelum pembukaan Stade de France pada 1998, stadium ini juga merupakan gelanggang rasmi kepada pasukan bola sepak dan pasukan ragbi kebangsaan Perancis.

Parc des Princes dikelilingi tempat duduk berbumbung di empat sisinya, yang dikenali Tribune Borelli, Tribune Auteuil, Tribune Paris, dan Tribune Boulogne. - Sinar Harian