Bekas jaguh trek negara, Josiah Ng telah memuji impian Mohd Azizulhasni Awang pada Sukan Olimpik Tokyo 2020 selepas kejayaan terbaru pada Kejohanan Berbasikal Trek Dunia di Berlin, Jerman, kelmarin.

Berbekalkan dengan jentera baharu, WXR Vorteq bernilai kira-kira RM300,000, pencapaian gangsa acara keirin dan pecut itu membuktikan Azizulhasni kini berada di landasan tepat untuk pentas podium di Tokyo dengan harapan tinggi disandarkan untuk menyumbang emas Olimpik pertama negara.

Pelumba kelahiran Dungun, Terengganu itu memulakan acara pecut dengan memecahkan rekod Asia dan kebangsaan, dengan melakukan catatan 9.548 saat (s) untuk mendapatkan tempat kelima daripada 34 pelumba dalam pusingan kelayakan, Sabtu lalu.

Pelumba berusia 32 tahun itu memadam rekod Asia 9.609s oleh pelumba Jepun, Tomohiro Fukaya, sekali gus memperbaharui rekod kebangsaan yang diciptanya, 9.760s.

Susulan pencapaian tersebut, Josiah, atlet Olimpik tiga kali, menggunakan platform media sosial untuk memuji bekas rakan sepasukannya, dengan menjangka satu lagi persembahan terpuji daripada The Pocket Rocketman itu pada temasya Olimpik Tokyo, dijadual dari 24 Julai hingga 9 Ogos ini.

"Jika perlumbaan berbasikal sebagai satu seni, maka Azizulhasni hanya melukis Picasso. Ini untuk dia...melukis Da Vinci di Tokyo 2020!. Dua pingat gangsa, satu rekod Asia dan tiga catatan peribadi terbaik (pasukan) sungguh hebat bagi mana-mana negara apatah lagi dengan hanya satu velodrom tertutup di negara.

"Malaysia memiliki banyak perkara untuk merasa teruja dengan peluang skuad berbasikal di Tokyo. Berbeza dengan keputusan pada kejohanan dunia tahun lalu. Kami semua akan berdiri teguh di belakang skuad negara pada Tokyo 2020!. Berjuanglah pasukan!," kata bekas juara Sukan Komanwel dan Sukan Asia di laman Facebook dan Instagramnya.

Josiah turut memohon maaf kepada jurulatih negara, Joh Beasley selepas mengkritiknya kerana pencapaian buruk pada edisi tahun lalu di Pruszkow, Poland.

"Saya kecewa kerana beberapa sebab dan mengecam John Beasley kerana mengupah petugas kejurulatihan asing yang dibayar berlebihan. Bayaran pada kadar 500 pound (kira-kira RM2,697) sehari, saya fikir ia terlalu tinggi untuk ROI (pulangan pelaburan) pada edisi tahun lalu.

"Saya gembira untuk kesilapan itu dan dengan rendah diri mahu memohon maaf secara terbuka kepada John (Beasley) dan pasukan kerana tidak berpandangan jauh," katanya.

Beasley kemudian berkongsi kiriman Josiah dalam Facebook tersebut.

-- BERNAMA