SADIO Mane menjadi nama besar terbaharu yang meninggalkan bola sepak Eropah untuk Liga Pro Saudi apabila dia menyertai Al-Nassr dari Bayern Munich.

Penyerang Senegal berusia 31 tahun itu hanya menghabiskan satu musim di Jerman selepas berpindah ke Bayern dari Liverpool pada musim panas lalu dan kini berhijrah dengan yuran perpindahan bernilai GBP34 juta. yang dilaporkan.

Mane bergelut untuk prestasi dan semasa musim sukar dia mengalami kecederaan yang menyebabkan dia tidak dapat beraksi dalam Piala Dunia 2022 dan didenda serta digantung oleh Bayern selepas pergaduhan di padang latihan dengan rakan sepasukan, Leroy Sane.

Dia kini telah melengkapkan perpindahan ke Arab Saudi, di mana dia akan bekerjasama dengan Cristiano Ronaldo dan Marcelo Brozovic di Al-Nassr, setelah juga dikaitkan dengan Al-Ahli dan pertemuan semula dengan bekas rakan sepasukan Liverpool, Roberto Firmino.

Setelah pertama kali berpindah ke England bersama Southampton, Mane berkelana ke Anfield pada 2016 dan menjaringkan 120 gol dalam 269 penampilan, memenangi Liga Perdana Inggeris, Liga Juara-Juara, Piala FA, Piala Liga dan Piala Dunia Kelab di Merseyside.

“Kami ingin berterima kasih kepada Sadio Mane untuk musim lalu,” kata ketua eksekutif Bayern, Jan-Christian Dreesen, selepas juara Bundesliga itu mengumumkan penghijrahannya.

“Sudah tentu ia bukan tahun yang mudah untuknya, mengalami kecederaan sejurus sebelum Piala Dunia dan tidak dapat mengambil bahagian bersama Senegal, yang sebelum ini dia membawa kejayaan pertama di Piala Negara-Negara Afrika dan kelayakan Piala Dunia.

“Disebabkan rehat yang panjang, dia juga tidak dapat memberikan impak di FC Bayern seperti yang kita semua dan dia sendiri harapkan.

"Itulah sebabnya kami membuat keputusan bersama bahawa dia akan memulakan lembaran baharu dalam kerjayanya dan membuat permulaan baharu di kelab lain.

"Kami mendoakan yang terbaik dan banyak kejayaan untuknya untuk cabaran yang akan datang di Al-Nassr.” - Stadium Astro