MEMENANGI Liga Perdana Inggeris (EPL) adalah lebih sukar daripada menjulang Liga Juara-Juara (UCL), kata pengurus Southampton, Ralph Hasenhuttl, yang boleh menjadi penentu dalam perebutan kejuaraan apabila pasukannya menerima kunjungan Liverpool.

Liverpool boleh mengurangkan pendahuluan Manchester City di puncak Liga Perdana Inggeris kepada hanya satu mata jika menang bertemu Southampton awal pagi esok, selepas pasukan kendalian Pep Guardiola terikat 2-2 di West Ham Ahad lalu.

Kemenangan ke atas Southampton, yang hanya memenangi satu daripada 10 perlawanan liga terakhir mereka, akan memastikan pasukan bimbingan Jurgen Klopp memburu empat kejuaraan yang belum pernah berlaku sebelum ini.

Kemenangan mengejut untuk Southampton akan menyerahkan gelaran kepada City.

Setelah memenangi Piala EFL dan Piala FA, kedua-duanya menerusi penentuan sepakan penalti menentang Chelsea pada perlawanan akhir, Liverpool juga mempunyai perlawanan akhir Liga Juara-Juara menentang Real Madrid pada 28 Mei di Paris untuk dipertandingkan.

Tetapi Hasenhuttl, bercakap pada sidang akhbar pra-perlawanan semalam, melabelkan EOK sebagai gelaran paling mencabar untuk dimenangi.

"Kita semua mengenali Jurgen dan betapa kuatnya dia dan anda boleh yakin bahawa dia tidak akan melepaskan peluang untuk memenangi liga, pastinya," kata Hasenhuttl.

"Ini masih gelaran yang paling boleh dikira untuk semua orang kerana ia adalah yang paling sukar untuk diperoleh. Bagi saya lebih sukar untuk berada lebih 38 perlawanan dalam EPL secara konsisten di puncak berbanding memenangi Liga Juara-Juara.

"Walaupun dia [Klopp] berkata sukar untuk dia pergi untuk meraih empat gelaran, saya tahu dia akan melakukan segala-galanya untuk memenangi perlawanan ini untuk memberi dirinya peluang pada hari terakhir."