KUALA LUMPUR: Pemain tenis nombor satu dunia, Novak Djokovic berjaya mempertahankan status juara bertahan Terbuka Australia 2021 untuk tiga tahun berturut-turut selepas mengetepikan Daniil Medvedev di Rod Laver Arena pada Ahad.

Menerusi aksi itu, Medvedev gagal mempamerkan aksi cemerlang membolehkan Djokovic meraih kemenangan straight sets dengan 7-5, 6-2 dan 6-2.

Kemenangan kesembilan diraih menerusi kejohanan itu juga meletakkan Djokovic semakin menghampiri kedudukan Roger Federer dan Rafael Nadal yang setakat ini berjaya meraih 20 trofi Grand Slam.

Pada set pertama yang berlangsung selama 42 minit, Medvedev yang berada di kedudukan keempat dunia berjaya memberikan saingan sengit namun momentum itu gagal dipertahankan dalam set kedua dan penentuan.

Ini membolehkan Djokovic mendominasi aksi seterusnya mencatat kemenangan ke atas jaguh Rusia berusia 25 tahun itu.

“Kepada Medvedev, anda merupakan pemain yang hebat dan merupakan antara pencabar terbaik sepanjang saya beraksi.

“Saya yakin, anda akan mampu meraih trofi Grand Slam yang pertama tidak lama lagi. Masa akan menentukannya.

“Saya menghadapi beberapa kesukaran sepanjang kejohanan ini namun saya berjaya mengatasinya dengan baik atas sokongan hebat daripada anda semua,” katanya.

Saingan sebentar tadi merupakan kali kedua Medvedev beraksi di pentas akhir Grand Slam dan juga merupakan jaguh ketiga dari Rusia yang berjaya mara ke final kejohanan itu selepas Yevgeny Kafelnikov pada 1999 dan Marat Safin (2005).

Pada 2019, dia tewas kepada pemain nombor dua dunia dari Sepanyol, Rafael Nadal di Terbuka Amerika Syarikat.

“Tahniah kepada Djokovic, saya pasti ini bukan kejuaraan terakhir buat anda.

“Ini bukan aksi yang terbaik untuk hari ini namun saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda semua yang memberikan sokongan terbaik untuk kami beraksi dengan cemerlang.

“Saya sebenarnya berharap untuk memberikan aksi yang panjang untuk anda namun ini bukan harinya, terima kasih atas sokongan hebat ini,” katanya mengakhiri ucapan.