ANDY Murray telah memutuskan untuk tidak beraksi keseluruhan musim di gelanggang tanah liat, termasuk Terbuka Perancis, kerana dia enggan mengambil risiko kepada tahap kecergasannya.

Bekas pemain nombor satu dunia Murray telah mengalami masalah yang teruk dengan kecederaan dalam beberapa tahun kebelakangan ini, tetapi dia telah beraksi lebih kerap sejak separuh kedua musim lalu.

Walaupun dia hanya berjaya mara ke pusingan kedua pada Terbuka Australia bulan lalu, persiapannya untuk Grand Slam pembukaan tahun itu menyaksikan dia mara ke final pertama Jelajah ATP sejak Oktober 2019.

Dia tewas kepada Aslan Karatsev dalam penentuan Sydney Classic, tumbang 6-3 6-3, tetapi kemaraan pemain Scotland itu ke final memberikan bukti bahawa dia masih mempunyai ruang untuk mempamerkan sesuatu.

Bagaimanapun, Murray tidak akan bermain dalam Grand Slam seterusnya.

Mata dunia tenis akan tertumpu kepada Roland Garros pada akhir Mei dan awal Jun, tetapi Murray memilih untuk terlepas acara itu dan setiap acara lain di tanah liat kerana bimbang keadaannya bertambah teruk, dengan Wimbledon dijadualkan bermula pada 27 Jun.

“Buat masa ini, saya tidak bercadang untuk bermain di gelanggang tanah liat,” kata pemenang Grand Slam tiga kali itu.

"Beberapa tahun kebelakangan ini, tanah liat telah memburukkan kecederaan saya; tahun lepas saya mempunyai beberapa isu pada awal tahun, tanah liat tidak membantu, jadi saya telah bercakap dengan pasukan saya tentang itu dan tahun ini sementara saya berasa baik dan sihat, saya tidak mahu mengambil risiko itu.

"Bukannya saya tidak berpotensi bermain di tanah liat pada masa hadapan. Tahun lepas saya hampir terlepas Wimbledon, hampir tidak bermain di gelanggang rumput.

"Saya tidak bercadang untuk bermain di tanah liat. Saya masih akan cuba bersaing sedikit dalam tempoh itu, saya tidak akan buat apa-apa, itu rancangan saya buat masa ini.

"Saya mempunyai kesibukan pada penghujung tahun lalu dan beberapa bulan akan datang saya tidak akan mengambil sebarang risiko dan berharap mendapat peningkatan yang baik sehingga musim rumput."