BEKAS pemain tengah Manchester United, Jesse Lingard, percaya perpindahan mengejut ke Korea Selatan adalah 'tempat yang sesuai' untuknya menghidupkan semula kariernya.

Graduan akademi United itu mengesahkan perpindahan ke FC Seoul awal minggu ini, dengan kelab itu mengesahkan ketibaannya semalam.

Dia telah menyertai pasukan Korea Selatan itu dengan perjanjian dua tahun.

Pemain berusia 31 tahun itu, yang meninggalkan Old Trafford pada Jun 2022, tidak mempunyai kelab sejak meninggalkan Nottingham Forest pada penghujung musim lalu.

Dia menandatangani perjanjian setahun di City Ground pada Julai 2022 dan membuat hanya 20 penampilan untuk kelab itu.

Selepas penghijrahannya dari Midlands, Lingard menghabiskan masa di Arab Saudi, berlatih bersama Al-Ettifaq, yang diuruskan oleh bekas kapten Liverpool, Steven Gerrard namun tidak berjaya mengikat kontrak di sana.

Lingard menerima koleksi tawaran untuk mengejar kelab baru, tetapi dia telah memutuskan untuk berpindah ke Seoul, yang bermain dalam Liga K 1.

Dia kagum dengan tahap minat yang mereka nyatakan kepadanya dan berminat untuk membayar balik mereka dengan menyertai mereka.

Lingard, bercakap dalam sidang media berkata, "Saya sangat teruja. Ia adalah cabaran baharu, tetapi saya telah menerimanya.

"Saya di sini, saya bersedia untuk mendalami budaya baru, ia adalah permulaan baru untuk saya, lembaran baru dalam kerjaya saya dan saya hanya mahu menikmati bermain bola sepak semula.

"Saya mahu meletakkan senyuman di wajah orang ramai dan menunjukkan peminat Korea apa yang boleh saya lakukan.

"Apabila FC Seoul hadir sebagai pilihan, apa yang ditonjolkan pasukan, mereka terbang ke Manchester untuk menyaksikan saya berlatih.

"Saya telah menjalani beberapa ujian oleh fisio di Manchester dan mereka telah menandatangani kontrak di atas kertas.

"Komitmen yang ditunjukkan oleh kelab membuat keputusan saya tentang ke mana saya mahu menyertai mereka. Terdapat banyak tawaran tetapi semuanya adalah tawaran lisan.

"Komitmen yang ditunjukkan oleh FC Seoul menunjukkan betapa minat [mereka] dan betapa mereka mahukan saya di kelab, jadi adalah wajar untuk membayar balik itu dan datang ke kelab."

“Saya sentiasa mahukan cabaran berbeza dan mencipta kenangan baharu dalam kerjaya saya,” tambah Lingard, bercakap dalam temu bual berasingan.

"Saya percaya Korea Selatan adalah destinasi yang terbaik."