FORMULA Satu mengesahkan hanya akan ada 22 grand prix pada musim 2022 selepas membatalkan Grand Prix Rusia awal tahun ini.

Bos F1 merobek kontrak mereka dengan penganjur perlumbaan Rusia pada bulan Mac.

Penganjur Rosgonki mempunyai perjanjian yang dijadualkan berlangsung sehingga 2025, dengan St Petersburg akan menggantikan Sochi sebagai tuan rumah perlumbaan tahun depan.

Bagaimanapun, pencerobohan Rusia ke atas Ukraine menyebabkan ketua F1 mengisytiharkan perlumbaan 2022 di Sochi telah dibatalkan, dan kini telah disahkan tidak akan ada pengganti, bermakna hanya 22 perlumbaan akan berlangsung berbanding 23 sebelum ini.

Satu kenyataan di laman web F1 pada hari Rabu berbunyi: "Kalendar Formula 1 2022 kini akan berjalan kepada 22 perlumbaan berbanding 23 perlumbaan yang dirancang, berikutan keputusan untuk tidak menggantikan Grand Prix Rusia.

“Diumumkan pada 25 Februari bahawa, berikutan pertemuan antara Formula 1, FIA dan pasukan, sainga F1 tidak akan dipertandingkan di Grand Prix Rusia di Sochi, yang dijadualkan berlangsung pada 23-25 ​​September.

"Tetapi kini telah didedahkan bahawa tidak akan ada Grand Prix tambahan ditambahkan pada kalendar untuk mengisi kekosongan -- bermakna kalendar 2022 akan berjalan kepada 22 perlumbaan."